Článek
„Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let,“ konstatovali kontroloři, kteří se zabývali nakládáním s financemi určenými na armádní automobilní techniku.
Ačkoliv se rozpočet armády v posledních letech zvyšuje, obnovu vozového parku provázejí problémy. NKÚ to demonstroval na pořízení nových autojeřábů a vyprošťovacích automobilů.
„Oproti původnímu plánu byl např. nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let,“ uvedl NKÚ s tím, že důvodem zpožďování byla dlouhá příprava investic kvůli úpravě armádních požadavků i změny priorit.
Vojenský technický ústav se po nástupu nového šéfa otřásá. Končí klíčoví lidé
„Současný stav je výsledkem posledních desetiletí, kdy se na Armádě ČR neustále šetřilo,“ uvedla ministryně v reakci na zjištění NKÚ s tím, že akvizice probíhají. Za podstatnější nicméně považuje projekty posilující obranyschopnost
„To je nyní daleko důležitější než NKÚ kritizovaná nevhodná údržba automobilových jeřábů a lopatkových rypadel,“ citovala stanovisko ministryně ČTK.
Opravy staré techniky stojí víc než nákup nové
Kontroloři upozornili, že finance vynakládané na opravy stávající techniky se v některých případech blížily ceně nových vozidel nebo ji i překračovaly. Například za 15 oprav osobních terénních aut ve věku 22 až 24 let zaplatilo ministerstvo podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun.
„Cena oprav se pohybovala od 510 885 do 1 362 626 korun a násobně tak převyšovala zůstatkovou účetní hodnotu aut. U dvou oprav převyšovala i jejich pořizovací cenu, a u čtyř dokonce cenu nového osobního terénního auta,“ shrnul NKÚ s tím, že na podobné problémy narazil i při opravách zastaralých autojeřábů.
Kontroloři narazili rovněž na nejasnosti u nákupu osobních terénních vozů. Armáda v roce 2020 deklarovala, že jich potřebuje 1344, nicméně plán nákupu převýšil tento počet o 884 aut, tedy o téměř dvě třetiny, aniž by byl nárůst zdůvodněn.