Hlavní obsah

Armáda už shání piloty pro F-35

České vojenské letectvo dostane první stíhačky F-35 za pět let, ale už teď musí začít připravovat piloty a techniky na přechod na americké stroje. Výchova pilota totiž zabere nejméně šest let a armáda jich bude potřebovat minimálně šestatřicet.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

F-35A Lightning II v Ostravě

Článek

Petr Hromek, který byl jmenován šéfem projektu F-35 pro českou armádu, Novinkám a Právu řekl, že už není možné promeškat ani minutu a hledat nový letecký personál, kde se dá. „Už jsme jednali s Univerzitou obrany, aby přijala víc studentů do oborů pro piloty i techniky,“ uvedl bývalý šéf vojenského letectva.

Armáda už měla v minulosti problémy s nedostatkem pilotů, a proto v Brně na univerzitě zkrátili specializovaný obor z pětiletého magisterského na tříapůlletý bakalářský.

„Chceme absolventy dostat co nejdříve do praxe. Musíme ale započítat další dva tři roky v Centru letecké přípravy v Pardubicích, a proto dříve než za šest let piloty nevycvičíme,“ podotkl Hromek.

„Česko vstupuje do nové éry.“ Černochová podepsala smlouvu na nákup F-35

Domácí

Obdobná domluva už vznikla i s vojenskou střední školou v Moravské Třebové, která v příštích letech připraví nové techniky a IT specialisty. Pomůžou také učiliště a školy při leteckých továrnách ve Vodochodech, Kunovicích a na Ruzyni.

„Armáda nabízí stipendijní programy pro studenty, kteří se zavážou, že nastoupí k nějakému leteckému útvaru,“ poznamenal Hromek.

Podle smlouvy, kterou koncem ledna podepsala ministryně obrany Jana Černochová, získá česká armáda čtyřiadvacet stíhaček F-35 a zaplatí za ně 150 miliard korun, z toho 44 miliard půjde na přestavbu letiště v Čáslavi a na daň z přidané hodnoty.

Ostrý výcvik na letounech F-35 začne v roce 2029 v USA na strojích připravených pro českou armádu. „Firma Lockheed Martin nám nabídla i výcvik na simulátorech a příští rok tam začnou piloti jezdit, aby se s letounem seznámili,“ řekl Hromek.

První várka pilotů se bude rekrutovat ze stíhačů gripenů a L-159. „Další vlny půjdou přímo z absolventů Univerzity obrany,“ podotkl bývalý pilot sovětských stíhaček MiG.

Na jeden stroj je potřeba 1,5 pilota

Létání v moderních strojích je podle něj mnohem lehčí než dřív, kdy pilot věnoval osmdesát procent energie, aby udržel stroj ve vzduchu. Navíc pro dnešní studenty jsou moderní stíhačky plné počítačů a displejů mnohem přirozenějším prostředím než pro starší generaci. „Oni se díky praxi s počítačovými hrami a simulacemi na displejích dokážou lépe orientovat a vytáhnou z nich rychle vše důležité,“ poznamenal.

Na obsluhu jednoho letounu potřebuje armáda jeden a půl pilota, tudíž pro F-35 jich musí vycvičit nejméně šestatřicet.

Počet zaměstnanců čáslavské základny se ale příliš nezvedne. „Až dojde k útlumu letounů L-159, personál se začne přeškolovat a přesune se na F-35,“ podotkl Hromek. Obsluha malých bitevníků z Aera je podle něj hodně podobná jako u velké americké stíhačky. „Každý letoun se musí doplnit palivem a vyzbrojit. Navíc tam bude jen technik na speciální vybavení,“ řekl generál. Nyní je podle něj na základně osmatřicet letounů – čtrnáct gripenů a čtyřiadvacet L-159 – a po roce 2035 se budou technici starat o 24 amerických strojů.

Do roku 2031, kdy přiletí první F-35 z USA, přebuduje armáda celou čáslavskou základnu. Letos ministerstvo obrany vyhlásí soutěž na projektovou dokumentaci a následně vybere firmu, která vybuduje vzletovou dráhu, stojánky a hangáry pro údržbu letounů, zázemí pro piloty, techniky a další personál a také budovy pro zajištění utajovaných údajů.

Američané na dluh nedávají. Na F-35 půjde letos 15 miliard

Domácí

Rozhovor z roku 2022 s testovacím pilotem F-35  jménem Scott ´Shark´ McLaren Video: Novinky, Lockheed Martin

Hlučnější než gripeny

Americké stroje jsou větší a také hlučnější než gripeny, armáda si proto nechala udělat studii, jak ovlivní životní prostředí. Zda získají místní obyvatelé za větší hlučnost vyšší kompenzace, je podle vojáků předčasné řešit. „Až budeme mít hlukovou studii, začneme jednat se starosty okolních obcí,“ poznamenal Hromek.

Nákup amerických strojů se nelíbí opozici. Šéf ANO Andrej Babiš mimo jiné kritizuje, že Američané nebudou muset platit sankce, když se dodávky zpozdí. Obrana se hájí, že žádná země, která kupuje od USA stíhačky F-35, nevyjednala do smlouvy penále za zpoždění.

Babiš: Ustoupíme od F-35, pokud nebudou včas

Domácí

Podle Hromka nejsou na místě ani obavy, že Česko zůstane bez stíhaček. „Vyjednává se o prodloužení pronájmu gripenů do roku 2035, proto bude Česká republika stále chráněna nadzvukovým letectvem, i kdyby došlo ke zpoždění, které ale nepředpokládám,“ řekl.

Neobává se ani toho, že americké stroje budou poruchovější. Americký vládní kontrolní úřad GAO minulý rok uvedl, že jsou F-35 akceschopné jen z pětapadesáti procent.

„Hodnotili období před třemi lety, kdy měl letoun problémy, teď se to zlepšilo. Izraelci například tvrdí, že mají akceschopných sto procent.

Černochová se pochlubila tričkem s F-35, jedno věnovala Babišovi

Domácí

Výběr článků

Načítám