Článek
Podle informací Práva z generálního štábu o české migy projevily zájem některé africké státy, kde se stíhačka stále hojně používá. Ministerstvo obrany ale tuto informaci nepotvrdilo a odmítlo prozradit jméno exportéra i cenu, za jakou letadla prodala, z důvodu zachování obchodního tajemství.
"Letouny byly v souladu s platnými zákony prodány českému zájemci, který nabídl nejvyšší cenu a vlastní licenci pro obchodování s vojenským materiálem," sdělil včera Právu Jan Pejšek z tiskového oddělení ministerstva obrany.
"Pokud bude ale chtít kupující letouny vyvézt, musí k této transakci získat povolení vydávané ministerstvem průmyslu a obchodu," podotkl Pejšek. Povolení má zajistit, že se letoun nedostane do země, na kterou je uvaleno zbrojní embargo, nebo do země, kde by vývoz ohrožoval naše zahraniční nebo bezpečnostní zájmy.
Dříve se vyvážely do USA či Indie
Ministerstvo průmyslu a obchodu podle svého mluvčího Ivo Mravinace v poslední době o vydání licence nikdo nepožádal. "V 2. polovině 90. let bylo uděleno přibližně 70 vývozních licencí týkající se letounu MiG-21 a jejich speciálně konstruovaných součástí včetně oprav. Podstatnými příjemci těchto produktů byly zejména: USA, Kanada, Francie a Indie," sdělil Mravinac Právu.
Podle ředitele Asociace obranného průmyslu Jiřího Hynka cena prodaných stíhaček nemůže být vysoká. "Těch strojů je po světě hodně, a pokud je někdo koupí, protože mají po své životnosti, tak pouze na náhradní díly," uvedl Hynek.
Ze zbývajících jedenácti exemplářů chce armáda tři věnovat do českých muzeí. Jeden poputuje do vojenského leteckého muzea ve Kbelích, druhý bude asi vystaven na základně taktického letectva v Čáslavi. Devět strojů v Přerově, kam se přesunuly z Čáslavi, čeká na případného kupce.
Letouny MiG-21 sloužily československé a české armádě více než 40 let; za tu dobu jich armáda používal 467 a 106 jich bylo ztraceno při leteckých nehodách, při nichž zahynulo 42 pilotů. V sedmdesáti procentech nehod bylo příčinou lidské selhání.