Hlavní obsah

Armáda odstavuje stroje z vládní letky. Čeká, až bude na jejich opravy

Právo, Oldřich Danda

Brzy budou pryč časy, kdy prezident, premiér, ministři i zákonodárci mohli létat tzv. vládní letkou, jak potřebovali. Armádě, která má třicet dopravních letounů a vrtulníků na starosti, totiž docházejí peníze na opravy i čtyřicet let starých strojů. Vláda s pořízením nových kvůli napjatému rozpočtu nepočítá.

Článek

Armáda přitom vedle vojáků a ústavních činitelů přepravuje například i sportovní reprezentanty, pomáhá při evakuacích i dalších záchranných pracích či při mapování republiky. Na pokraji životnosti jsou hlavně malá proudová letadla a vrtulníky.

Politikům i s malým doprovodem nezbude nic jiného než létat velkým armádním airbusem 319 i do blízkého okolí, což se už děje.

Nebo využít služeb komerčních aerolinek. Takto někdy létá například prezident Václav Klaus, případně poslanci či senátoři na služební cesty.

„V případě pokračujícího podfinancování provozu letecké techniky dojde k postupnému snižování počtu provozuschopných letadel,“ řekla Právu mluvčí náčelníka generálního štábu Mira Třebická.

Jak dlouho byly loni letouny ve vzduchu
typpočetnalétaný čas (v hodinách)
Airbus A-31921375
Casa C295M41125
Challenger CL-6011209
Jak-402370
L-41081395
Vrtulník Mi-172245
Vrtulník Mi-84425
Vrtulník W3A Sokol10965

Odstavená letadla armáda nechává buď v hangárech, kde čekají na „lepší časy“, kdy je bude možné opravit, nebo je – jako v případě dvou Tu-154 – prodává soukromým firmám.

Jen se špunty v uších

Nejoblíbenější letoun mezi politiky tryskáč Challenger CL-601 půjde zřejmě příští rok do penze, protože obrana nemá 70 miliónů na generálku motorů. Letos vojáci stěží sehnali 25 miliónů na servisní prohlídku po deseti letech, která zrovna probíhá.

Již letos armáda odstaví další z proudových letounů Jak-40, protože nemá 15 miliónů na generální opravu. Podobný osud čeká za dva roky i druhý stroj.

Politikům proto nezbývá než využívat zmíněné nové letouny Airbus A-319. Ty jsou ale jen dva, a tak vystačí maximálně pro potřeby prezidenta, premiéra a ministra zahraničí. Navíc airbusy využívá armáda pro přepravu vojáků a materiálu do Afghánistánu. Moderní stroje jsou navíc pro přepravu jednoho politika a jeho suity příliš velké, pojmou až 120 pasažérů a jejich roční provoz stojí až 100 miliónů.

Nemyslím si, že by současná situace umožňovala pořídit něco tak nákladného, jako jsou nová proudová letadla
ministr financí Miroslav kalousek

Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka začali mít politici zájem i o ryze vojenské letouny Casa, jejich roční provoz vyjde na 30 miliónů. Jen se musí připravit na menší komfort, protože armáda nemá letouny v salónní verzi. Jsou bez zvukové izolace a na cestu se hodí přibalit si špunty do uší.

Na cesty po republice a nejbližším okolí má armáda osm vrtulových letounů L-410 z Kunovic. Čtyři skončily nebo skončí letos. Dva stroje by měly projít generální opravou příští rok. Ale ani na ně nebudou peníze. Zastaralý park se vláda snaží řešit již dlouho, protože olétané stroje nechaly ústavní činitele už několikrát ve štychu. Challengeru např. praskalo přední sklo.

„Nemyslím si, že by současná situace umožňovala pořídit něco tak nákladného, jako jsou nová proudová letadla,“ řekl Právu ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Nový challenger vyjde na půl miliardy korun. S tím souhlasí i ministr obrany Alexandr Vondra (ODS): „Ze střednědobého hlediska bychom je pořídit měli, ale teď na ně určitě nebudou prostředky.“

Modernizace se vyhnula vrtulníkům z vládní letky. K dispozici jsou čtyři Mi-8, mezi nimi i jedna VIP verze. Všechny stroje by potřebovaly generálku. Ta ale vyjde na 60 miliónů za kus.

Do příštího roku skončí zřejmě i dva Mi-17, které má armáda ve Kbelích pro případ mimořádných situací. Dopravní Mi-17 – tři se vrátily z Afghánistánu – armáda provozuje na letišti v Přerově. Součástí letky je i deset vrtulníků W3A Sokol, které používá záchranná služba. Polovina je již mimo službu a zbytek může létat do roku 2014 až 2015.

Politici by si také mohli najmout business-jety, jejichž počty v Česku narůstají. Zástupci společností, které je provozují, jsou vázáni mlčenlivostí, takže o pasažérech neinformují, ale potvrzují, že jejich klienty jsou nejčastěji vedle byznysmenů celebrity, sportovci a právě politici – jenže nejspíš jen soukromě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám