Hlavní obsah

Armáda nasadí příští rok v Afghánistánu první pandury

Právo, Petr Blahuš

Vždy, když jede kolem, mohou na něm čeští vojáci v afghánském Lógaru oči nechat. Předmětem obdivu vojáků je nejnovější a pro ně nedostupná zbraň proti stále silnějším náložím Tálibánu – obrněné vozidlo MRAP.

Foto: Pavel Karban, Právo

Obrněný transportér Pandur

Článek

Vedení resortu ale o jejich nákupu neuvažuje. Jak Právo zjistilo, místo nich nasadí v polovině příštího roku v Afghánistánu možná až dvacet nových obrněných vozů Pandur.

Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek připustil stížnosti vojáků na prakticky nechráněná lehká vozidla, se kterými dnes většinou provádějí své patroly.

Řidič: byli bychom víc chráněni

„Proto od druhé poloviny roku 2010 nasadíme v Afghánistánu několik pandurů. Zdejší mise tak získá techniku schopnou přepravit větší počet osob při zachování vysokého standardu jejich ochrany a disponující vysokou palebnou silou,“ řekl Právu Čírtek. Podle něj pandury zajišťují vojákům prakticky tutéž ochranu jako americké MRAP.

Foto: Profimedia.cz

Americké ozbrojené vozidlo MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) s ochranou proti raketám

„V MRAP bychom byli mnohem víc chráněni před smrtí, než v čem tady jezdíme. Nechápu, proč jich naše armáda nenakoupí aspoň několik, tím spíše, že jejich cena je stejná jako u dinga, které tady máme a které ani zdaleka nevydrží tolik, jako ony,“ řekl Právu jeden z řidičů českého kontingentu.

Zdaleka není jediný, kdo by si přál na patrolách mimo základnu jezdit v MRAP, ani jeho kolegové si však z obav před neprodloužením závazku nepřáli odhalit svoji totožnost.

Zbraňový expert Jan Střelka Právu řekl, že vojáci si vždycky budou stěžovat, že zrovna jejich technika je nedokonalá a že existují lepší. Podle něj je ale vždy nutné zkoumat všechny ekonomické ukazatele nákupů zbraní, tedy zda pro stát není výhodnější koupit dražší zbraň, pokud se nakonec nebudou částečně vyrábět u nás.

„Položky některých offsetů mohou být neuvěřitelně vysoké, nehledě na to, že pokud by se k technice u nás nevyráběly náhradní díly nebo se tady alespoň neopravovala, mnoho lidí by přišlo o práci. Stát by musel vynakládat prostředky na jejich podporu a pojištění v nezaměstnanosti,“ řekl Právu Střelka s tím, že opravovat MRAP by nám Američané určitě nedovolili.

Přesto si i Střelka myslí, že by úředníci na ministerstvu měli více dbát na doporučení vojáků. „Oni v tom totiž budou bojovat a umírat, což u nich nehrozí,“ zdůraznil Střelka.

Přežije i nálož 170 kilogramů

Obrněné vozidlo Mine Resistant Ambush (MRAP) bylo zavedeno do výzbroje americké armády kvůli své vynikající odolnosti proti výbuchům nastražených bomb a náloží. Uvádí se, že jeho posádka přežije i najetí na nálož o hmotnosti 170 kilogramů. Stejně silná nálož by přitom spolehlivě zabila posádky vozidel Dingo, které používá česká armáda v Afghánistánu, o humwee nemluvě.

„Podle statistik americké armády, která MRAP nechala urgentně a s prioritou vyrábět pro Irák a Afghánistán, poklesl počet mrtvých vojáků po těchto útocích tam, kde sloužila tato technika, téměř o 99 procent,“ řekl Střelka.

Podle něj má ale použití MRAP také své omezení. „Jejich hmotnost a rozměry významně omezují jejich mobilitu mimo hlavní silnice a v zastavěných oblastech. Je prokázáno, že 72 procent mostů na světě, zejména v méně rozvinutých zemích přejezd MRAP nevydrží. Kvůli své váze jsou i problémy s jejich přepravou, protože i do tak velkého letadla, jako je C-130, se jich vejdou jen tři nebo čtyři,“ dodal Střelka.

Výběr článků

Načítám