Článek
Vedení resortu ale o jejich nákupu neuvažuje. Jak Právo zjistilo, místo nich nasadí v polovině příštího roku v Afghánistánu možná až dvacet nových obrněných vozů Pandur.
Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek připustil stížnosti vojáků na prakticky nechráněná lehká vozidla, se kterými dnes většinou provádějí své patroly.
Řidič: byli bychom víc chráněni
„Proto od druhé poloviny roku 2010 nasadíme v Afghánistánu několik pandurů. Zdejší mise tak získá techniku schopnou přepravit větší počet osob při zachování vysokého standardu jejich ochrany a disponující vysokou palebnou silou,“ řekl Právu Čírtek. Podle něj pandury zajišťují vojákům prakticky tutéž ochranu jako americké MRAP.
„V MRAP bychom byli mnohem víc chráněni před smrtí, než v čem tady jezdíme. Nechápu, proč jich naše armáda nenakoupí aspoň několik, tím spíše, že jejich cena je stejná jako u dinga, které tady máme a které ani zdaleka nevydrží tolik, jako ony,“ řekl Právu jeden z řidičů českého kontingentu.
Zdaleka není jediný, kdo by si přál na patrolách mimo základnu jezdit v MRAP, ani jeho kolegové si však z obav před neprodloužením závazku nepřáli odhalit svoji totožnost.
Zbraňový expert Jan Střelka Právu řekl, že vojáci si vždycky budou stěžovat, že zrovna jejich technika je nedokonalá a že existují lepší. Podle něj je ale vždy nutné zkoumat všechny ekonomické ukazatele nákupů zbraní, tedy zda pro stát není výhodnější koupit dražší zbraň, pokud se nakonec nebudou částečně vyrábět u nás.
„Položky některých offsetů mohou být neuvěřitelně vysoké, nehledě na to, že pokud by se k technice u nás nevyráběly náhradní díly nebo se tady alespoň neopravovala, mnoho lidí by přišlo o práci. Stát by musel vynakládat prostředky na jejich podporu a pojištění v nezaměstnanosti,“ řekl Právu Střelka s tím, že opravovat MRAP by nám Američané určitě nedovolili.
Přesto si i Střelka myslí, že by úředníci na ministerstvu měli více dbát na doporučení vojáků. „Oni v tom totiž budou bojovat a umírat, což u nich nehrozí,“ zdůraznil Střelka.
Přežije i nálož 170 kilogramů
Obrněné vozidlo Mine Resistant Ambush (MRAP) bylo zavedeno do výzbroje americké armády kvůli své vynikající odolnosti proti výbuchům nastražených bomb a náloží. Uvádí se, že jeho posádka přežije i najetí na nálož o hmotnosti 170 kilogramů. Stejně silná nálož by přitom spolehlivě zabila posádky vozidel Dingo, které používá česká armáda v Afghánistánu, o humwee nemluvě.
„Podle statistik americké armády, která MRAP nechala urgentně a s prioritou vyrábět pro Irák a Afghánistán, poklesl počet mrtvých vojáků po těchto útocích tam, kde sloužila tato technika, téměř o 99 procent,“ řekl Střelka.
Podle něj má ale použití MRAP také své omezení. „Jejich hmotnost a rozměry významně omezují jejich mobilitu mimo hlavní silnice a v zastavěných oblastech. Je prokázáno, že 72 procent mostů na světě, zejména v méně rozvinutých zemích přejezd MRAP nevydrží. Kvůli své váze jsou i problémy s jejich přepravou, protože i do tak velkého letadla, jako je C-130, se jich vejdou jen tři nebo čtyři,“ dodal Střelka.