Článek
První radary chce armáda získat do konce roku 2017. Dosavadní radary sovětské výroby jsou za prahem životnosti, nedopovídají dnešním nárokům a jsou poruchové.
Původně se zvažoval společný nákup se Slovenskem, Polskem a Maďarskem, státy ale shodu nenašly. Česko se proto rozhodlo pro samostatný nákup. V září ministerstvo mluvilo o vypsání zakázky na pět radarů a případném pozdějším nákupu dalších pěti. Nyní se resort chystá vypsat rovnou tendr na deset radarů.
„Rádi bychom je v dodávkách dostali nejpozději v roce 2017. Tento termín je stále reálný, dokončována je zadávací dokumentace,” řekl Stropnický.
Chystá se nákup vrtulníků
Armáda chce také koupit nové vrtulníky, protože bitevním strojům řady Mi-24/35 končí v letech 2016-2018 životnost.
„Pokud je chceme začít co nejdříve nahrazovat, musíme zahájit akviziční proces ještě letos,” zdůraznil Stropnický.
Zatím se debatuje o tom, zda si armáda pořídí víceúčelové, nebo bitevní vrtulníky. V minulosti zástupci resortu mluvili o nákupu pouze víceúčelových strojů, bitevní jsou totiž nepoměrně dražší.
V Bílé knize se nepočítalo s tím, že by armáda měla mít ve výzbroji bitevní vrtulníky, i když čeští vrtulníkáři patřili ke špičce v NATO už v devadesátých letech. Náhled se však začal měnit po útoku na Libyi, kde chyběly bitevní vrtulníky schopné ničit vozidla nepřítele.
Velký konflikt se střety velkých tankových svazů, kvůli kterým se tato kategorie helikoptér vyvíjela, sice už nehrozí, ale i poslední konflikty na Ukrajině nebo v Sýrii a Iráku ukazují, že vzbouřenci se často dostávají k obrněné technice, kterou je třeba ničit. Podle Stropnického by debata měla být ukončena během dvou až tří týdnů.
Za jasné se dá považovat, že se nebudou pořizovat ruské stroje, ale západní.
Velitelské pandury
Ministerstvo také koupí dalších dvacet pandurů, které by měly sloužit jako velitelské a štábní vozy. Velkou zakázku za zhruba 1,3 miliardy korun získá přímo rakouský výrobce Steyr, který je dodá v letech 2017 až 2020.
Původně obrana zvažovala, že by mohla pořídit vozy i obrněnce jiné výroby, např. od přeloučské firmy SVOS její stroje Vega, ale nakonec vyhrály pandury.
Podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla se nakonec rozhodli pro jednotky, které jezdí s pandury, pořídit obdobná vozidla. „Jakýkoli rozdíl by totiž mohl diskvalifikovat celou jednotku, protože ta se potom bude muset řídit podle nejslabšího článku, proto bylo logické pro jednotky, které jsou vybavené pandury, pořídit vozidla s podvozky pandurů,“ řekl Právu.
První náměstek ministra obrany Jiří Borovec uvedl, že zakázku na pořízení pandurů by měli vypsat v červenci.
Generál Pavel dodal, že jiné je to u jednotek, které jezdí s obrněnci Iveco. Ty jsou menší než pandury a veškeré vybavení potřebné pro velitele a spojaře – tedy radiostanice a počítače – by se do nich nevešlo. Armáda proto plánuje nakoupit deset velitelských vozidel na podvozcích tatra.
Jedním z adeptů je SVOS Vega a druhým francouzské vozidlo Titus od firmy Nexter. „Z armádního hlediska jsou to vozidla rovnocenná, bude záležet na užším výběru,“ uvedl Pavel.
Koupí se také vyprošťovací vozidla.