Hlavní obsah

Armáda i policie odmítají elektroauta, v Bruselu chtějí vyjednat výjimku

4:07
4:07

Poslechněte si tento článek

Elektromobily se nehodí k pronásledování zločinců, hašení požárů ani do válečné vřavy, shodují se čeští policisté, hasiči a vojáci. Ministerstvo vnitra a obrany proto navrhuje, aby vláda v Bruselu vyjednala výjimku, aby se konec prodeje spalovacích motorů, který by měl přijít v roce 2035, netýkal bezpečnostních sborů.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Policie během covidu převzala 20 nových elektromobilů Hyundai Ioniq. Podle analýzy, kterou vnitro a obrana vytvořily pro vládu, ale nejsou elektroauta pro potřeby bezpečnostních složek příliš vhodná.

Článek

„A to do doby, než budou bezemisní vozidla svými parametry plně srovnatelná s vozidly se spalovacími motory a zároveň bude zabezpečen přístup k elektrické energii v požadovaném množství kdekoli a kdykoliv,“ stojí v analýze, o které ve středu ministerstvo vnitra informovalo vládu.

Pokud se výjimku nepodaří vyjednat, hrozí podle autorů textu nebezpečí, že armáda i složky integrovaného záchranného systému nebudou mít v čem jezdit. „To může mít zásadní negativní dopad nejen na akceschopnost složek záchranářů a ozbrojených sil, ale také na vnitřní bezpečnost a plnění závazků v rámci NATO.“

Podle evropské směrnice by se v roce 2035 měla přestat prodávat osobní a lehká užitková vozidla se spalovacími motory. Ale už dnes musí úřady a ministerstva plnit závazek, že třicet procent aut, která se pořídí z veřejných peněz, musí být nízkoemisní.

Policie si zatím pořídila 174 elektromobilů a hasiči jich mají v garážích deset a po celé republice už vnitro postavilo sto vlastních dobíjecích stanic.

Česko koupí za půl miliardy elektromobily z Japonska, aby vyhovělo předpisu EU

Domácí

Elektroauta se podle vnitra neosvědčila, protože nejdou použít při událostech, kde nelze auta dobíjet, například na území zasaženém přírodní katastrofou, kde je elektrická síť poničená nebo z důvodů bezpečnosti vypnutá. „K plnění úkolů v působnosti složek IZS jsou proto využívána výhradně vozidla se spalovacími motory, která lze i na místě události dotankovat,“ stojí v analýze.

Obrana má ve svém vozovém parku jen devět elektromobilů. Pro použití v bojových podmínkách jsou podle armády nevhodná. Argumentují zkušeností z války na Ukrajině, kde ruské síly útočí hlavně na elektrickou síť. „Na rozdíl od elektromobilů lze vozidla se spalovacími motory dotankovat i bez použití elektrické energie např. použitím ručních pump k přečerpání pohonných hmot.“

Proti pirátům silnic zůstanou pomalí

Předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec soudí, že vojáci i policisté mají strach z neznámého. Argumenty týkající se malého dojezdu prý už dnes neplatí. „A v roce 2035 budou mít elektroauta dojezd srovnatelný se spalovacími motory,“ řekl Novinkám Marušinec. Uznává, že elektroauta nejsou vhodná do každé situace, ale policie a armáda by neměly pouze z pohodlnosti nové vozy odmítat.

„Určitě se najdou případy u policie a armády, kde nebudou elektromobily vhodné. To bezpochyby, ale velká část vozidel bude moci být elektrických,“ uvedl. Dodal, že kdyby nahradila policie pět tisíc z dvanácti tisíc spalovacích vozidel, ušetří ročně půl miliardy korun na provozu.

Elektroauta by podle něj měla naopak vítat dálniční policie, protože bez nich bude proti pirátům silnic pomalá. „Dneska existují elektroauta o výkonu 800 kilowatů a ty už spalovací auta nedokážou stíhat,“ poznamenal.

Česko patří v elektromobilitě k vlažnějším členům Unie, ale loni se hlavně díky dotacím pro podnikatele počet elektroaut zvýšil o 14 tisíc na celkových 36 tisíc vozů. Z celkových 231 tisíc prodaných aut to bylo šest procent. V Evropě naopak průměrný prodej elektroaut klesl ze čtrnácti procent na třináct.

Anketa

Měl by mít záchranný systém výjimku z povinnosti ukončit pořizování vozů se spalovacím motorem s jejich zákazem?
Ano
82,8 %
Ne
17,2 %
Celkem hlasovalo 6068 čtenářů.

Resort dopravy jezdí bez elektromobilů

Domácí

Výběr článků

Načítám