Článek
"My bychom chtěli v co nejkratší době získat dva letuschopné herculesy, abychom mohli doplnit naši dopravní flotilu," vysvětlil Barták po pátečním jednání s americkým senátorem Carlem Levinem.
Barták také dodal, že už příští týden budou experti obou stran vyjasňovat potřebné technické údaje. "Musíme mít jistotu, že budeme mít zajištěny všechny technické náležitosti a výcvik. Nechceme dělat předčasné kroky," podotkl Barták. Doplnil, že dva letouny budou létat, další dva by zřejmě ČR získala jako zdroj náhradních dílů pro létající dvojici.
Lockheed Martin C-130 J Super Hercules
FOTO: Lockheed, Bez zdroje
Jednání o získání strojů souvisí se strategickým dialogem, který ČR a USA vedou od podpisu smluv o umístění amerického protiraketového radaru na českém území. Američané materiálně pomáhají například českým jednotkám v zahraničí, koncem roku by armáda měla převzít několik dalších terénních vozů humwee. [celá zpráva]
Nová verze transportního letadla C-130 Hercules v pražských Kbelích
FOTO: PRÁVO/Petr Hloušek
O možnosti pořízení strojů C-130 Hercules v rámci strategické spolupráce s USA hovořila už loni v září nynější ministryně obrany Vlasta Parkanová. Její kolegium navíc tento týden doporučilo Topolánkově vládě vyslovit ještě před jejím odchodem ze Strakovy akademie souhlas s akvizicí čtyř španělských dopravních letadel C-295M Casa od konsorcia EADS. [celá zpráva]
C-130J Hercules
Podle představ resortu by tak české dopravní letectvo poté, co v příštích letech skončí životnost dosluhujících ruských antonovů An-26 tvořily právě stroje C-295M a americké herculesy.
Lockheed C 130 Hercules
Čtyřmotorový Hercules je těžký taktický transportní letoun, který americké letectvo používá od konce padesátých let. Osvědčil se za války ve Vietnamu i v dalších konfliktech stejně jako při zásobování oblastí postižených humanitárními katastrofami.
Hercules je jedním z prvních strojů uplatňujících dnes už zavedenou podobu taktického transportního letounu. Díky hornoplošnému uspořádání má nízko položený široký trup zakončený nájezdovou rampou, což umožňuje přepravit objemný náklad a usnadňuje jeho nakládku a vykládku i svrhávání ze vzduchu. Mechanizace přímého křídla a výkonné turbohřídelové motory Allison T56-A-15 o výkonu 4300 koní každý zajišťují krátký vzlet i přistání.
Lockheed typ vyvíjel od začátku padesátých let. První prototyp vzlétl v roce 1954. Sériové stroje C-130 s nosností 11 340 kg nebo 92 vojáků byly dodávány od roku 195. Další verze nabízely větší přepravní kapacitu, C-130H-30 s trupem prodlouženým o 4,57 metru unese 128 vojáků.
Nejnovější verzí je C-130J Super Hercules dodávaný od roku 2002. Stroje kromě amerického letectva užívá letectvo britské, australské, dánské, italské, norské a kanadské.
Specifikace C-130J:
- Výrobce: Lockheed
- Motory: čtyři Rolls Royce AE2100D3 o výkonu 4600 koní každý
- Délka .34,37 m
- Výška 11.81 m
- Rozpětí:: 40,38 m
- Dolet s nákladem 25 000 kg 5375 km
- Maximální vzletová hmotnost 74 390 kg
- Maximální náklad 21 770 lkg
- Dostup 10 000 m s nákladem 45 000 kg
- Maximální cestovní rychlost 660 km/h ve výši 6000 m
- Délka startu a přistání 460 m
Průměrná cenu jednoho herculesu činí podle amerického námořnictvo 44 miliónů dolarů.