Hlavní obsah

Armáda chce větší letadlo. Kábul varoval

Armáda by chtěla nakoupit větší dopravní letadlo, a proto se začala poohlížet po novém nebo olétaném stroji, do kterého by se vešlo 200 pasažérů. Generálové i vedení ministerstva obrany po pořízení většího letadla s větším doletem volají už roky. Ale až překotná evakuace českých občanů i afghánských spolupracovníků z kábulského letiště obsazeného tálibánci nesmělé úvahy přetavila v akci.

Foto: Milan Malíček, Právo

Armádní letoun CASA.

Článek

„Zkušenosti s evakuací z území Afghánistánu ukázaly chybějící kapacitu v dopravním letectvu Armády ČR. Proto bylo rozhodnuto analyzovat dostupnost nového nebo olétaného velkého letounu,“ řekl Právu mluvčí obrany Jan Pejšek. Dodal, že stroj by měl mít dolet až 12 tisíc km bez mezipřistání a přepravní kapacitu ideálně až 200 osob.

Armáda proto provedla zrychlený průzkum trhu civilních i vojenských letounů podobné kapacity. V hledáčku vojáci měli podle informací Práva i nejrozšířenější vojenský turbovrtulový letoun Hercules C-130.

Nové BVP nebudou. Z největšího nákupu v historii české armády sešlo

Domácí

Ten má ale malou nosnost i dolet, proto by podle vojáků byl nejlepším adeptem dvoumotorový širokotrupý stroj Airbus A330.

„Výsledkem u A330 bylo zjištění, že kromě objednávky nového stroje současně existuje na trhu několik desítek olétaných strojů,“ poznamenal Pejšek. Z otevřených zdrojů lze zjistit, že nový stroj vyjde okolo pěti miliard korun a pět až deset let starý letoun stojí jednu až dvě miliardy.

Podle Pejška by letoun evropského konsorcia Airbus měl výhodu, že armáda už používá dva stroje A-319, a díky tomu by mohl být jednodušší výcvik osádek, údržba i servis.

Černochová není proti

O případném nákupu, který není v žádných akvizičních plánech obrany, ale musí rozhodnout až nové vedení ministerstva. „Výsledky průzkumu nicméně budou k dispozici pro případ, že by se nová vláda a vedení resortu chtěly touto otázkou dále zabývat,“ dodal Pejšek.

Novou ministryní obrany by měla být poslankyně ODS Jana Černochová. Ta má pro nákup stroje pochopení. „Situace v Afghánistánu ukázala, že jedno větší transportní letadlo by armáda uživila. Proto nezpochybňuji snahu sehnat jeden letoun navíc, ideálně vojenský, aby měl ochranné prvky, ale druhá otázka je, jak to financovat. A na tu teď nedokážu odpovědět,“ řekla Právu Černochová.

Modernizace české armády láká světové zbrojovky

Domácí

V současnosti tvoří vládní letku dva Airbusy A-319 z roku 2007 (do většího se vejde maximálně 124 pasažérů, oba mají dolet sedm tisíc kilometrů), jeden malý Bombardier Challenger 601 z roku 1992, který má zajištěný servis jen do konce letošního roku. Letoun je ale poruchový a opravy jsou drahé. Poslední generální opravou letoun prošel v roce 2014 za 200 milionů korun. Vojáci používají ještě šest vrtulových transportních letounů Casa-295M a šest vrtulových L-410.

Česká armáda je také v alian­čním programu SALIS, díky němuž si může pronajímat obří ruské letouny An-124 Ruslan. Naposledy je využila loni pro přepravu obřího nákladu roušek z Číny.

Související témata:

Výběr článků

Načítám