Hlavní obsah

Arbitráž s Metrostavem přišla Prahu na 35 miliónů

Právo, trj
Praha

Náklady na arbitráž s firmou Metrostav jsou pro hlavní město zhruba 35 miliónů korun. Tvrdí to pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09), podle něhož nebyla nejdražší samotná arbitráž, ale služby právníků. Dělníci by se na stavbu měli vrátit v nejbližších dnech.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Primátor Prahy Tomáš Hudeček

Článek

Arbitráž na Blanku Prahu zatím stála kolem 35 miliónů korun. „Myslím, že soud už byl zaplacen a právníci byli schváleni a že nic dalšího tam není,“ řekl Právu primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Více než rozhodčí soud si naúčtují právníci. „Platili jsme poplatek za zrychlené řízení v tom, co jsme navrhovali, tzn. za řádově 1,1 miliardy asi 11 miliónů korun,“ uvedl primátorův náměstek Jiří Nouza, podle něhož v případě právního zastoupení platí loňské usnesení radních. Právníci by měli podle ceníku Prahu stát do 20 miliónů bez DPH. Metrostav dle informací Práva rozhodčímu soudu zaplatil 17,5 miliónu korun.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Zda jsou to pro město konečné náklady za arbitráž, zcela jisté není. V sázce je penále a sankce za neplacení faktur.

„Metrostav asi bude žalovat příslušenství za neplacení faktur. Nechtěl bych ale předjímat,“ poznamenal Nouza s tím, že se podle smlouvy může jednat o promile z jednotlivých faktur, která ovšem naskakují v čase.

Trojský most snad bude otevřen dříve

Celkovou cenu Blanky by to však ohrozit nemělo. Podle Nouzy v případě celé Blanky platí schválená a v osmém dodatku ke smlouvě zakotvená konečná částka do 37 miliard korun, a to včetně Trojského mostu. U něho městu zbývá zaplatit zhruba půl miliardy korun, pokud bude určujícím podkladem posudek ČVUT. Ten říká, že to, co bylo postaveno, má hodnotu asi miliardu korun. Původně se cena mostu měla pohybovat okolo 450 miliónů korun.

Foto: Lucie Fialová , Právo

Trojský most spojí holešovický a trojský břeh.

„Někdo roku 2007 dovolil postavit něco jiného, než bylo objednaného, zhotovitel to postavil a nikdo mu neřekl, nestav to,“ popsal stav Nouza. I o mostu budou jednat rozhodci.

Je možné, že Trojský most začne lidem sloužit dříve než tunel. Objevit by se na něm co nejdříve měly tramvajové koleje. „Vzhledem k tomu, že je objem prací výrazně nižší, si umím představit, že půjde do provozu dříve než Blanka,“ poznamenal Nouza.

Dělníci Metrostavu by se na stavbě Blanky měli objevit v nejbližší době. Praha a stavební firma se dohodly, že nebudou čekat na písemný verdikt rozhodčího soudu. „Získáváme jeden měsíc náskoku před tím, než kdybychom čekali na písemné vyhotovení rozhodčího nálezu,“ řekl Nouza.

Arbitráž je nejrychlejší

V případě Inženýringu dopravních staveb (IDS) se Praha rovněž hodlá vydat cestou arbitráže o 145 miliónů korun. Důvodem podle Nouzy je, že rozhodčí řízení je nejrychlejší a IDS by mohl činit potíže při předávání stavby.

„Má všechny podklady, přejímací řízení z titulu správce stavby musejí odsouhlasit, i ty předávací protokoly,“ poznamenal Nouza. Podle něho firma čeká na peníze od města už skoro dva roky. „Přestali jsme platit někdy v polovině roku 2012,“ poznamenal Nouza s tím, že analogicky u celé Blanky město nemělo jistotu, že když IDS zaplatí, neporuší zákon.

Související témata:

Výběr článků

Načítám