Hlavní obsah

Apokalyptické řeči nejsou na místě, říká plzeňský biskup

Právo, dan

Plzeňský biskup Tomáš Holub Právu řekl, že vždy se najdou lidé, kteří v pandemii vidí boží trest, ale podle něj nejsou apokalyptické řeči správnou cestou.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Tomáš Holub.

Článek

Jak pandemie nového koronaviru ovlivnila fungování církve?

Naprosto radikálně. Podstatou práce kněží je osobní kontakt a ten není možný. Musíme proto řešit, jak se starat o věřící v těchto nových časech. Obtelefonoval jsem všechny kněze v plzeňské diecézi a řekl jsem jim, že máme dva nástroje: telefon a kolena. To znamená, že musí mluvit aktivně se svými věřícími a modlit se.

V historii, když byly podobné pandemie, lidé často mluvili o božím trestu nebo lekci. Vnímají to věřící dnes také podobně? 

V historii se vždy takovéto situace staly záminkou pro některé, aby vedli apokalyptické řeči. Ve svém pastýřském listu jsem proto sdělil, že toto není cesta, která odpovídá evangeliu.

Jak vysvětlujete lidem, když se vás ptají, proč pandemie přišla?

Říkám jim, že je to tajemství zla a bolesti, na které neexistuje logická odpověď, a že to tak bylo vždy.

Lze to vnímat, že lidstvo potřebovalo brzdu?

Neřekl bych, že by lidstvo potřebovalo lekci, ale mělo by toho využít k tomu, aby nás to posunulo.

Jak u vás proběhnou Velikonoce?

S největší pravděpodobností to budou Velikonoce slavené v rodinných kruzích a přes telefon mezi osamocenými lidmi nebo to budou Velikonoce digitální a lidé budou moci sledovat mše v katedrálách v České televizi.

Jaký pocit máte z toho, jak to zatím česká společnost zvládá?

Ochota pomáhat a vynalézavost např. při šití roušek je vzpruhou, že jsme schopní se semknout. Ale také jsou tu někteří, kteří se z proudu dobra vydělují do svých egoistických skupinek.

Výběr článků

Načítám