Hlavní obsah

Ani občanka, ani řidičák. Praha nechá pachatele přestupku na koloběžkách bez trestu

Zatímco Paříž, Malta a teď naposledy německý Gelsenkirchen vyhnaly z ulic sdílené koloběžky, Praha se na razantní přístup v této věci nechystá. A to i přes množící se stížnosti obyvatel. Teprve teď se v hlavním městě rodí pravidla pro provoz. A mezi nimi rozhodně nebude nástroj, aby se uživatelé před použitím registrovali pomocí občanského nebo řidičského průkazu.

Foto: DPA/Christophe Gateau, ČTK
Článek

Technická správa komunikací (TSK) rozeslala k připomínkám vůbec první návrh celopražské smlouvy s provozovateli, ti měli dosud jen dohody s městskými částmi.

Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) smlouva učiní za dodržování pravidel odpovědné provozovatele, tedy firmy. Praha tak volí jinou cestu než německý Gelsenkirchen, který vymáhal své požadavky vůči provozovatelům soudně. Nyní uspěl, když soud konstatoval, že německé město může požadovat registraci zákazníků nahráním občanského nebo řidičského průkazu do internetové aplikace. To provozovatelé odmítali.

Praha ale podle Hřiba „nyní nemá důvod ke stanovení pravidel pro identifikaci jednotlivých uživatelů“. Dostávat má do své databáze anonymizovaná data o poloze koloběžek i fotografie po ukončení jednotlivých jízd. „Datová platforma bude umožňovat kontrolu dodržování pravidel a dodávat přehledové statistiky o využívání sdílené mobility. Další formou kontroly pak bude moci provádět TSK, městské části a městská policie,“ popsal Hřib.

Město nebude sbírat osobní údaje klientů, jeho partnerem se stanou firmy. „Bude tedy na jednotlivých provozovatelích, aby si případné pokuty dále řešili se svými uživateli,“ doplnil náměstek.

Pražští provozovatelé podle Václava Petra ze společnosti Lime zákazníkům doporučují, aby měli u sebe řidičský průkaz. „Stejně jako soukromí majitelé kol, elektrokol nebo koloběžek nemají ani naši klienti tuto povinnost, a tak ji od nich nemůžeme vynucovat,“ uvedl Petr.

E-koloběžky začnou platit ručení, mezi auta ale přitom nesmí

Finance

I když chybí občanský nebo řidičský průkaz, lze podle něj zjistit, kdo spáchal případný přestupek. „Můžeme ve většině případů dohledat, kudy naše stroje jely v kolik hodin a dokážeme je identifikovat a na základě toho identifikovat i jezdce, který jízdu objednal. Nejlépe to však jde v případech, kdy policie má QR kód koloběžky,“ dodal Petr.

V Paříži zákaz

Sdílené elektrokoloběžky už omezila také jiná evropská města. V Paříži se o nich loni konalo referendum s jasným výsledkem: ­ asi 90 % hlasujících bylo pro zákaz, a ten platí od loňského srpna. Sdílení, tedy pronájem elektrokoloběžek, zakázal také ostrov Malta.

Anketa

Vadí vám ve městech sdílené elektrokoloběžky?
Ano
87,3 %
Ne
8,7 %
Je mi to jedno
4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 5385 čtenářů.

Lidé si zejména v Praze 1 stěžují na koloběžky poházené po chodnících nebo stojící na přechodech pro chodce. Zastupitelé už loni v září odhlasovali zákaz parkování sdílených elektrokoloběžek na místech ve správě Prahy 1. Městská část měla také vyzvat magistrát, aby učinil totéž v celé památkové rezervaci, ale to se dosud podle Filipa Lachmanna (Praha 1 sobě, Zelení) nestalo. Celopražská smlouva má podle Hřiba určit i místa pro parkování sdílených elektrických koloběžek.

PŘEHLEDNĚ: Které elektrokoloběžky musí mít nově povinné ručení

Ekonomika
Související témata:

Související články

Německé město zakázalo sdílené koloběžky

Po francouzské metropoli Paříži zakázalo sdílené elektrické koloběžky i první město v Německu – 263tisícový Gelsenkirchen v Severním Porýní-Vestfálsku....

Výběr článků

Načítám