Článek
Dokument nazvaný „DSŘ: hodnocení pro vládu ČR“, který čítá 22 stran a jejž mají Novinky k dispozici, zpracovali zástupci ministerstev dopravy, financí, práce a sociálních věcí a zdravotnictví. Tedy resorty, které vedou ministři z koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL). Analýza si klade si za cíl popsat reálný stav problémové digitalizace systému stavebního řízení, jež byla spuštěna letos v červenci a již od té doby provázejí problémy.
Právě tímto dokumentem, který byl vládě předložen minulou středu, nyní premiér Petr Fiala (ODS) zdůvodnil odvolání vicepremiéra a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti).
„Po projednání analýzy stavebního řízení na vládě minulou středu a po dnešním ranním rozhovoru jsem bohužel nabyl jistoty, že (Ivan Bartoš, pozn. red) není schopen tuto digitalizaci dotáhnout do zdárného konce. Myslím, že si ani nepřipouští, v jakém reálném stavu proces digitalizace stavebního řízení je,“ řekl Fiala.
Piráti ale problémy digitalizace považují pouze za záminku, jak se jich zbavit. „Nejde o digitalizaci stavebního řízení. Nafouklo se to do neuvěřitelných rozměrů. Pan ministr problémy řešil,“ uvedl například na úterní mimořádné tiskové konferenci šéf pirátských poslanců Jakub Michálek.
Fiala: O Bartošovi jsem rozhodl sám, jeho neschopnost byla poslední kapkou
Zdrcující analýza ale mluví jinak. Podle ní není doposud jasné, jak by mělo výsledné řešení systému vypadat a vypočítává aktuální nevyřešené nedostatky. „Minimální funkcionalita byla definována bez účasti uživatelů (úředníků). Neexistuje sjednocený plán vývojových prací, opravy systémů probíhají reaktivně,“ napsali úředníci ve zhodnocení současných problémů. Podle nich neprobíhalo ani dostatečné testování aplikací.
„Navzdory školením a webinářům uživatelé nevědí, jak aplikace funguje, nevyznají se v ní, je pro ně netransparentní a komplikovaná,“ stojí dále v dokumentu.
Problémy podle analýzy vykazují Portál stavebníka i Informační systém stavebního řízení (ISSŘ). Jasné pak není, v jakém rozsahu funguje Národní geoportál územního plánování.
Zastavení digitalizace na přechodnou dobu
Autoři navrhují proto několik řešení. Na přechodnou dobu by se měla digitalizace stavebního řízení a vývoj nových funkcionalit pozastavit. To by mělo znamenat fakticky dočasný návrat ke starému systému stavebního řízení, kdy nebude povinné používat „Informační systém stavebního řízení“ či odevzdávat projektovou dokumentaci v elektronické podobě přes Portál stavebníka. Jak dlouho by pozastavení mělo trvat, není specifikováno, bude záležet prý na diskusi.
V posledním kvartále letošního roku by se podle nich měl systém stabilizovat a měly by se odstranit dosavadní nedostatky, ovlivňující negativně provoz, způsobené „překotnou implementací“. Systém by se měl také otestovat společně s uživateli. Tyto základní opravy by mohly trvat zhruba tři měsíce, úplné doladění systému i déle.
V první polovině příštího roku autoři analýzy navrhují výrazně posílit vývojové týmy, protože je na systému mnoho práce.
„Aktuálně nelze říct, kdy bude systém ve stavu akceptovatelném pro stavební úřady – chybí analýza, jaké minimálně řešení je pro stavební úřady provozně dostatečné,“ konstatuje dokument s tím, že hrubý odhad na zprovoznění systému je 12 až 18 měsíců pokud se zapojí tým zhruba 50 lidí. Náklady se odhadují na 200 až 300 milionů. Součástí této částky nejsou náklady na vysoutěžení dodavatelů.
Ačkoliv se dle zákona předpokládá, že řada základních funkcionalit už funguje a je součástí systému, podle analýzy tomu tak není a tyto věci chybí. Konkrétně má například jít o nahrávání elektronických dokumentů do úložiště, ke kterému pak mají úřady přístup i bez podání online žádosti.