Článek
Hnutí ANO atakuje v preferencích 40 procent. Může za to vládní koalice, která Babišovi nahání naštvané voliče, jak říkají politologové?
Tento trend už opadl. Pozorovali jsme ho během loňska, ale teď ANO shromažďuje hlasy na opoziční straně. Bylo schopné sáhnout do menších stran, jako je SOCDEM, Svobodní, Trikolora či Přísaha. Proto spousta z nich spadla pod dvouprocentní hranici a v našem posledním průzkumu už nefigurují.
Oslovil Babiš tyto voliče tvrdší rétorikou?
Je to pokračující trend. Snažil se přetáhnout voliče SPD a loni se mu to do jisté míry dařilo. SPD už ale dál neklesá, tam se ANO podařilo všechny dostupné hlasy sehnat.
Průzkum ukázal rekordní podporu ANO
Říkáte, že z vládního tábora ANO nebere. Kam ale mizí voliči pětikoalice?
Teď už je bere minimálně. Loni se ANO podařilo přetáhnout pár voličů ODS, kdežto Piráti a STAN neztratili prakticky nikoho. Lidovci jsou na historickém minimu. Vládní voliči v podstatě nemizí. Když se podíváte na poslední volby, měla pětikoalice 42 procent a nyní je na 37 procentech. Čili žádný hromadný úprk, ale samozřejmě každé procento se počítá.
Takže Babiš roste díky tomu, že bere z onoho milionu hlasů, které v posledních volbách propadly?
Přesně tak.
Daří se ANO u mladých voličů do třiceti let?
To je zajímavé téma. Z dat vidíme, že podpora ANO u mladé generace se hodně mění. Během velké covidové vlny byla na minimu. Tehdy mladí lidé zjistili, že vláda dělá opatření, která se jich dotýkají. Už před volbami v roce 2021 byla jeho podpora u mladých zpátky na deseti až patnácti procentech. Tam se ale nezastavila. Loni se mu podařilo oslovit výrazně větší část mladých voličů. Nyní by jej podpořilo třicet procent z nich, to tu nikdy nebylo.
Fiala nahání naštvané voliče Babišovi přímo do náruče, míní politologové
Jak se mu to podařilo?
Babiš si evidentně vytipoval skupinu, která je oslovitelná. Je to logické: když jste na třiceti procentech a víte, že máte velkou bariéru u vládních voličů, musíte se snažit oslovit konkrétní skupiny, u nichž je kde brát. Začal u voličů SPD a pak se soustředil na mladé lidi. Zjistili jsme ale, že je velký rozdíl ve vzdělanostní struktuře.
Jak to přesně myslíte?
Z dat u věkové skupiny od 24 do 30 let vidíme, že u lidí se základním vzděláním bez maturity má ANO padesát procent. To je číslo, které se rovná podpoře u seniorů. U lidí s maturitou má kolem pětadvaceti procent a u vysokoškoláků pět procent, což je skutečně diametrální rozdíl.
Zabrala u mladých místy až bizarní videa na TikToku, kde například Andrej Babiš mluví s kohoutem, nebo na nich Alena Schillerová tančí?
Tato videa nesleduji, takže to nemůžu potvrdit. Ale zřejmě se to na rostoucí podpoře u mladých muselo projevit.
Může vládní koalice trend ještě otočit, zvlášť jestli se letos začne ekonomicky dařit?
U českých voličů hrají ekonomická témata dlouhodobě velmi výraznou roli. Pokud ekonomika začne růst a vládě se to podaří dobře prodat, je to jedna z jejích největší šancí, ne-li jediná.
Říkáte, pokud se jim to podaří dobře prodat. Není právě komunikace Achillova pata této vlády?
To, že komunikace je jedna z vládních slabin, si je koalice dobře vědoma. Má-li mít šanci, bude muset zabrat. Když se ale podíváme na kampaň Spolu před minulými volbami, tak víme, že nejsou bez šance. Oni vědí, jak udělat kampaň. Pokud vytáhnou několik témat a dobře je odkomunikují, tak mají určitě šanci uspět, byť to nyní tak nevypadá.
Lidovci jsou na historickém minimu. Co dělají špatně?
To je otázka za milion. Řekl bych, že doplácejí na výkon svých ministrů v jednotlivých resortech, kde situace není jednoduchá. Měli jsme tu protesty v zemědělství, které řídí Marek Výborný. Předseda KDU-ČSL Marian Jurečka je zase spojován s důchodovou reformou, na ministerstvu životního prostředí to také nevypadalo dobře, měnili se tam ministři. Je to nejviditelnější část jejich práce a v té se jim teď nedaří.