Článek
„Za letouny musíme platit předem, protože Američané posílají zálohy dodavatelům, výrobci letadel Lockheed Martin i producentu motorů Pratt & Whitney. Podařilo se nám ale dojednat, že nám splátky rovnoměrně rozložili,“ řekla Právu ekonomická ředitelka ministerstva obrany Blanka Cupáková a také hlavní vyjednavačka smlouvy s USA.
Nejvíc – až 30 miliard korun – chtěli Američané původně zaplatit v letech 2027 a 2028, tedy na začátku samotné výroby. Podle Cupákové se podařilo domluvit plynulejší splátkový kalendář až do roku 2034, aby vysoké sumy neohrozily čerpání peněz na další projekty.
Nákup čtyřiadvaceti stíhaček, munice a výcviku pilotů bude stát 4,99 miliardy dolarů. V době, kdy loni v září s akvizicí souhlasil český kabinet, byl kurz dolaru 21,20 koruny, což by znamenalo 106 miliard korun. V dnešním kurzu 22,80 za dolar ale celý kontrakt vychází na 114 miliard korun. „Splátky budeme platit dvakrát ročně, pokaždé možná podle jiného kurzu,“ vysvětlila vyjednavačka Cupáková.
Američané to mají nastavené jednoznačně: Ber to, jak to je, nebo odejdi, když se ti to nelíbí.
Proto se počítá s rezervou více než deset miliard korun na kurzové výkyvy. Aby se riziko co nejvíce rozložilo, ministerstvo financí bude nakupovat dolary každý týden po celou dobu splácení.
Dodávky se zpožďují
Celý projekt F-35 provází řada potíží, jako je navyšování rozpočtu a zpožďování dodávek. Na nové stroje musí čekat americké letectvo i řada spojenců.
Podle Cupákové nebylo možné vyjednat sankce za případné zpoždění. „Američané to mají nastavené jednoznačně ve smyslu: Ber to, jak to je, nebo odejdi, když se ti to nelíbí. Proto jsme neměli šanci dojednat penalizace, stejně jako žádná jiná země,“ podotkla Cupáková.
Největším problémem jsou nyní motory Pratt & Whitney F135, které nemají dostatečný výkon pro vyspělejší elektroniku vyšší varianty stíhaček Block 4, které má dostat i české letectvo. Přehřívají se. Podle Cupákové potíže nikdo nezastírá. „Lockheed Martin nám jasně řekl: Ano, s něčím jsou nyní problémy, ale než se uskuteční dodávky do Česka, vyřešíme to,“ podotkla ředitelka.
Největší armádní projekty v roce 2024 | ||
---|---|---|
Na investice půjde letos 72,5 miliardy korun, skoro polovina rozpočtu ministerstva obrany. Oproti loňsku je to dvojnásobek. | ||
Projekt | výdaj 2024 | výdaj celkem |
24 stíhaček F-35 | 15 mld. Kč | 114 mld. Kč |
246 obrněnců CV-90 | 11,1 mld. Kč | 70,6 mld. Kč |
4 baterie raketometů Spyder | 1,3 mld. Kč | 13,6 mld. Kč |
62 děl Caesar | 2 mld. Kč | 10,2 mld. Kč |
12 vrtulníků Bel | 1,1 mld. Kč | 17,5 mld. Kč |
dělostřelecká munice | 1 mld. Kč | 3,5 mld. Kč |
servis vrtulníků Bel | 1,8 mld. Kč | 6,9 mld. Kč |
rakety Derby | 1 mld. Kč | 2,9 mld Kč |
neprůstřelné vesty | 300 mil. Kč | 1,2 mld. Kč |
Zdroj: Rozpočet Ministerstva obrany ČR |
Nákup F-35 bude nejdražší zakázkou v historii české armády. Účet na koupi a provoz do roku 2069 vychází na 322 miliard. V rozpočtu je na stíhací letectvo vyčleněno v příštích jedenácti letech 215,8 miliardy. Kromě více než stovky miliard na samotné letouny, munici a výcvik obrana chystá dalších 44 miliard na přebudování letiště v Čáslavi, výcvik technického personálu a platbu DPH.
Už letos by měl vzniknout projekt na novou přistávací plochu a další infrastrukturu na letišti, jako jsou nová úložiště letadel, tak zvané ÚLy nebo zázemí pro piloty, techniky a budovy pro zpracování citlivých dat, která budou stíhačky získávat. „Nová vzletová dráha má být hotová do roku 2028 a do roku 2030 ostatní budovy,“ poznamenala Cupáková. Za další pronájem čtrnácti gripenů do roku 2035 zaplatí armáda dalších více než třicet miliard.
Černochová: Od smlouvy na F-35 Babiš neodstoupí a moc dobře to ví