Článek
Mnoho jezdců jezdí na vypůjčeném vozítku bez helmy nebo jiného chrániče, který je u motorkářů nebo cyklistů zcela běžný. Problém je to především ve větších městech, kde se dají elektrokoloběžky pro rychlou přepravu po městě snadno vypůjčit.
„Za poslední dobu je ten nárůst poměrně výrazný. V porovnání s předchozími léty o třetinu,“ řekl Právu přednosta Kliniky úrazové chirurgie FN Brno Milan Krtička.
„Na ambulanci ošetříme i několik těchto pacientů za den, ale relativně často musíme tyto pacienty i operovat, tak dvakrát až třikrát za týden,“ potvrdil zhoršenou situaci vedoucí lékař traumatologického oddělení pražské VFN Filip Burget. „Jedná se převážně o mladé lidi, často i cizince, kteří si to chtějí na dovolené vyzkoušet, a potom osoby pod vlivem alkoholu, které přecení své schopnosti,“ doplnil.
Sluchátka a koloběžky: nehod přibývá
Výjimkou nejsou podle zástupce primáře oddělení urgentního příjmu FN Olomouc Hynka Fialy ani jezdci v pokročilém věku. I on potvrzuje, že poranění po pádu z vozítek na elektrický pohon přibývá.
„Jsou méně stabilní než kola a mnohdy dosahují poměrně velkých rychlostí. Přesto na nich velká část jezdců neužívá přilby. Jezdci veteránských kategorií si ne vždy uvědomují své limity dané věkem, obezitou a nízkou svalovou silou,“ podotkl.
Zlomená žebra
Následky riskantní jízdy před sebou vidí lékaři na pohotovosti takřka denně. Ať už jde o méně vážné odřeniny, nebo drobné zlomeniny po závažná poranění vyžadující operaci.
Levná jízda na elektrokoloběžce bez pojištění se může prodražit
„Incidence těchto úrazů stoupá zejména v nočních hodinách, kdy je provoz na těchto koloběžkách ovlivněn jednak světelnými podmínkami, ale také posilněním alkoholem či jinými návykovými látkami,“ upozorňuje tým urgentního příjmu z FN v Ostravě.
Roli sehrává i to, zda mají jezdci chrániče, helmu i vhodnou obuv. Lékaři zároveň apelují na zodpovědnost, zejména v případě, že se rodiče rozhodnou jet na koloběžce i s dítětem nebo ve vícero lidech.
V pražské FN Bulovka řeší nejčastěji poraněná předloktí, lokty, pažní nebo klíční kosti, o něco méně pak život ohrožující poranění hlavy, hrudníku nebo břicha.
„Na chirurgické klinice naší nemocnice jsme se již setkali s natrženými játry či komplikovaně zlomenými žebry. U těchto vážnějších úrazů je doba hospitalizace až 10 dní, doba neschopnosti jsou pak 2–3 měsíce,“ zdůraznila mluvčí nemocnice Eva Libigerová.
Dívky na koloběžce srazily v Budějovicích cyklistku, hledá je policie
„Roste ale i počet úrazů hlavy a mozku a sdružených poranění následkem střetu s motorovým vozidlem,“ doplnil za olomouckou nemocnici Hynek Fiala.
Následky mohou být podle lékařů i doživotní. Od věci by podle některých nebyla změna legislativy, která by regulovala jízdu na motokolech či elektrokoloběžkách a stanovila pro ně jasná pravidla. Že jde zatím o nevyjasněnou oblast, ukazuje i to, že se nehody způsobené jízdou na elektrokoloběžce nikde samostatně neevidují.
Mimo zákon a statistiky
Lékaři tak musí nehody vykazovat jako jiné úrazy. „Dopravní nehody elektrokoloběžek statisticky nesledujeme,“ sdělil mluvčí pražské státní policie Jan Rybanský. Připravuje se ale změna, která by novou kategorii aspoň u dopravních nehod měla zavést.
Koloběžka stejně jako kolo patří na silnici, nikoliv na chodník. Přesto není výjimkou, že se koloběžkáři proplétají mezi chodci nebo nečekaně přejíždějí mezi silnicí a chodníkem, navíc bez jakéhokoliv znamení. To způsobuje chaos i na silnici. „Uživatelé elektrokoloběžek si neuvědomují, co jsou v silničním provozu zač,