Článek
„Už zase vyrábíme letadla. První sériový kus dokončíme ještě letos v prosinci,“ řekl novinářům prezident Aera Viktor Sotona. Zaměstnanci, jichž má továrna okolo 1600, mu prý slíbili, že dokážou zkompletovat první letoun ještě před Vánoci, kdy ho společně vytlačí z výrobního hangáru na letiště k prvnímu zkušebnímu letu.
První letoun s trupovým číslem 7005 společně s dalšími 11 zamíří do Vietnamu; ten si jako první objednal pokračovatele legendárního albatrosu.
Podle Sotony mají zatím objednávky na 34 letounů L-39NG. Kromě Vietnamu si je kupuje Maďarsko nebo Ghana. Čtyři kusy za 2,1 miliardy korun si objednala i česká armáda, respektive státní podnik LOM Praha, který v Pardubicích cvičí armádní piloty. Podle Sotony mají v plánu do konce roku 2025 sjednat objednávky na 110 letounů a vyrábět až 24 kusů ročně. Příští rok z výrobní linky sjede jeden stroj za měsíc.
Ještě před rokem to ale tak růžově nevypadalo, protože vodochodská továrna už sedmým rokem vyvíjela svůj nový letoun, na nějž podle Sotony vsadila všechny karty, do vývoje nainvestovala přes tři miliardy korun, ale zákazníci se příliš nehrnuli. Paradoxně pomohla – stejně jako celému zbrojnímu průmyslu – válka na Ukrajině.
„Teď je pro nás správná doba, protože je veliký zájem o cvičná letadla. Spousta zemí si uvědomila, že musí mít schopnost cvičit piloty,“ poznamenal Sotona. Zájem armád po celém světě nepomohl jenom Aeru, podle Sotony celý letecký průmysl v ČR zažívá renesanci.
Není to jen oprášený a nalakovaný albatros
Aero patří k nejstarším leteckým továrnám na světě, první stroj pro československou armádu zde vyrobili už v roce 1919. Celkově jich vyprodukovali 11 tisíc, z toho 6700 proudových.
Největší úspěch Aero mělo se cvičnými letouny L-29 Delfín a L-39 Albatros. Těch vyrobilo necelé tři tisíce a několik stovek jich stále létá po světě. „Když bylo Aero v 80. letech na vrcholu, vyrábělo jedno letadlo denně,“ poznamenal Sotona.
Podle viceprezidenta pro vývoj Aera Petra Jindy patří L-39NG mezi cvičnými letouny západní výroby k cenově nejdostupnějším. Jeho cena se pohybuje v řádu stovek milionů korun. Nový letoun vypadá zvenku skoro stejně jako starý albatros.
„Ale uvnitř je to zcela nové letadlo. Není to oprášená a nalakovaná L-39,“ poznamenal Jinda. Letoun má nový motor, moderní kokpit nebo vystřelovací sedačku. Je lehčí a v řadě případů vyrobený z kompozitních materiálů, díky tomu má trojnásobnou životnost oproti svému předchůdci, který po pěti tisících hodin musel projít zásadní obnovou.
Původní L-39 zkonstruoval v 60. letech šéfkonstruktér Jan Vlček. Podle jeho pokračovatele, šéfkonstruktéra L-39NG Jaromíra Langa, byl albatros skvělé a krásné letadlo. „Kromě toho, že se moc líbilo, mělo vynikající letové vlastnosti. Jeho aerodynamika je povedená a odpouští letecké chyby. Proto se prosadilo jako cvičný letoun,“ řekl Právu Lang.
„Aerodynamiku jsme se snažili zachovat stejnou, abychom těžili z výborných vlastností původního albatrosu,“ dodal. Podle Sotony čekají, že jim nový letoun pomůže letos zdvojnásobit loňské tržby. Loni společnost utržila dlouhodobě nejméně, jen 2,5 miliardy korun.
Aero patřilo dlouhé roky skupině Penta, ta továrnu prodala maďarské společnosti SI 13 Aero Zrt, ve které je většinovým vlastníkem Zsolt Hernádi. Menšinový podíl patří českému Omnipolu.