Článek
Polemika o elektronickém systému dálničních známek vznikla nejprve kvůli vysoké ceně a následně kvůli detailním požadavků na to, co by měl systém umět.
Premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) minulý týden tvrdili, že na základě požadavku tajných služeb měl systém uchovávat data o průjezdu vozů. BIS se v této souvislosti ohradila proti fámě, že by měla kamerový systém spravovat a mít s ním cokoliv společného.
Vývoj přiznání BIS
V pondělí server SeznamZprávy uvedl, že systém měl pořizovat fotografie registrační značky a osádky vozu.
Špiclování v autech mělo být absolutní. Stát chtěl fotit tváře celé posádky

Na to BIS zareagovala informací, že „žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně, umožní-li to systém, pouze čelní (tzn. přehledové) fotografie automobilu,” což je snímek, který řidiči znají v případě, že překročí rychlost, stacionární radar je vyfotí jim přijde poštou či do datové schránky výzvy k zaplacení pokuty.
Ministerstvo dopravy však mělo tajné službě podle jejího tvrzení nabídnout pouze přehledový snímek vozu bez výřezu registrační značky.
Svou představu o poskytovaných datech BIS popsala jako možnost „získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla”.
Bohužel se objevují stále nové dezinformace ke kamerám mýtného systému. Fotografii celého vozu by BIS bývala dostávala vzhledem k tomu, že systém neumí výřez RZ. Kvalita fotogtafii je natolik nízká, že lze poznat tovární značku nikoliv rozpoznat obličej.
— BIS (@biscz) February 3, 2020
Následně BIS na Twitteru upřesnila, že by „fotografii celého vozu by bývala dostávala vzhledem k tomu, že systém neumí udělat výřez registrační značky projíždějícího vozu.
Babiš k absolutnímu špiclování řidičů: Bylo to tajné, ale je to lež, nesmysl

„Kvalita fotografii je natolik nízká, že lze poznat tovární značku nikoliv rozpoznat obličej,” dodala. Obrazová kvalita, kterou takovéto kamery mohou disponovat, přitom neustále roste.
BIS mluví o dezinformacích. Pak je potvrzuje
Tajná služba ve svých zprávách stále hovoří o dezinformacích. Všechny informace médií o fotografiích aut ale přitom v průběhu dní pod tlakem potvrdila.

Ředitel Bezpečnostní informační služby (BIS) Michal Koudelka
Služba opírá svůj zájem o data z mýtného systému o zákon o tajných službách, který jí umožňuje dostávat on-line data mimo jiné i z evidence údajů o mýtném.
Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a měly by zcela nahradit dosavadní papírové kupony.