Hlavní obsah

200 korun za vjezd? Praha chce od ledna kasírovat řidiče mířící do centra

Aktualizováno

Od začátku příštího roku by mohli řidiči mířící do Prahy platit za vjezd do vybraných částí centra. V plánu to má radnice Prahy 1 ve spolupráci s magistrátem. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) upřesnil, že ve hře je případné zpoplatnění vjezdu do některých oblastí památkové rezervace v části Malé Strany a u Smetanova nábřeží.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Magistrála v Legerově ulici (ilustrační foto)

Článek

Téma otevřel na sociálních sítích bývalý expert BESIP Petr Vomáčka, ale s tím, že by šlo o celou Prahu 1. Proti tomu se Hřib vzápětí vymezil, i když přiznal, že se na zpoplatnění vjezdu do částí centra pracuje.

„Celou dobu se bavíme jen o zpoplatnění vjezdu do některých oblastí památkové rezervace na části Malé Strany a u Smetanova nábřeží. Zpoplatnění vjezdu pro celou Prahu 1 nikdy nebylo ve hře,“ napsal Hřib.

Vomáčka následně chybu ohledně rozsahu opatření sám uznal a omluvil se za ni.

Svoboda ve stopách Hřiba. Statisíce za poradce

Domácí

O případném zpoplatnění vjezdu do centra metropole se spekuluje dlouho. O záměru hovořili již v květnu Hřib (Piráti) i starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09). Cílem má být podle Hřiba zamezit například kolonám brzdícím provoz MHD na Malé straně či protějším Smetanově nábřeží.

Magistrát má mít zpracovanou právní analýzu a nyní vzniká návrh opatření.

„Prvotní ucelený návrh bude k dispozici do čtrnácti dnů. Návrh zpoplatnění vjezdu je na oblast obou břehů Vltavy kolem Karlova mostu, to znamená levý břeh v okolí ulic Újezd, Karmelitská od Tržiště, pravý břeh v okolí ulic Divadelní, Smetanovo nábřeží, Křižovnická. Předběžně se začátkem roku 2024,“ přiblížil serveru iDnes.cz radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO).

Řidiči by mohli platit 200 korun. I Ryvola ale poznamenal, že jde ohledně zpoplatnění zatím jen o návrh, o kterém se jedná.

Podle Hřiba se poplatek nebude týkat rezidentů nebo místních podnikatelů. „Finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra ještě dolaďujeme a žádná hotová věc není na stole,“ napsal na sociální síti X.

O chystaném opatření v pondělí informoval server iRozhlas.cz, podle něhož to podporuje magistrát i Praha 1. Naopak proti se staví některé okolní městské části, například Praha 6, která se obává, že by se z ní stalo parkoviště pro lidi mířící do samého centra města. Nesouhlasí ani řada Pražanů.

Primátor Bohuslav Svoboda na konci června v podcastu Novinek PoliTalk odmítl, že by něco takového Praha chtěla, a zpoplatnění vjezdu do centra podmiňoval dokončením okruhu.

„Nechce to Praha. To řekla Praha 1. Já s tím nesouhlasím, protože jsem přesvědčen o tom, že zpoplatnit můžete vjezd kamkoliv, když umožníte něco jiného. Když nemáme okruh, tak zpoplatnění vjezdu je vlastně zabránění někomu, aby se někam dostal, třeba za dědečkem. Pro mě je podmínka dokončení okruhu nebo vytvoření podmínky, která umožní volit jinou variantu,“ prohlásil tehdy primátor.

Svoboda: Úspory mohou zpomalit výstavbu metra D či okruhu

PoliTalk
Související témata:

Výběr článků

Načítám