Hlavní obsah

150 tun oceli na Vltavě. Pluly z Modřan k Dvoreckému mostu

U modřanského jezu v Praze ve čtvrtek ráno naložili na pontonovou loď 150 tun vážící ocelovou konstrukci, aby vyplula ke stavbě blízkého Dvoreckého mostu. Pomůže stavbařům budovat vodorovnou část mostu, tzv. mostovku.

Dvorecký mostVideo: Petr Janiš, Novinky

Článek

Celkem se budou po řece postupně přepravovat čtyři díly nazývané skruže, které stavbaři sestavili v Modřanech, kam dojely na nákladních autech. Největší kousek ještě na společnost Lodě Helios čeká.

V úterý zamířila první konstrukce o délce 39 metrů a váze 150 tun podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) ke smíchovskému břehu, je určena pro část Dvoreckého mostu mezi břehem a prvním říčním pilířem.

Foto: Petr Janiš, Novinky

Ocelová konstrukce o váze 150 tun na pontonové lodi v Modřanech

Druhá část je delší a těžší, váží 300 tun a měří 54 metrů, podle Hřiba poslouží nejprve pro betonáže mezi břehem v Podolí a tamním říčním pilířem mostu. Pak se přesune do střední části nad řekou.

Bartoš chystá další velkou změnu. Výstavbu bytů může zrychlit víc než stavební zákon

Ekonomika

„Skruž, která se tu použila, je starý vojenský systém, tento typ mostního provizoria se jmenuje ŽM-16. Sloužil k přesunům armády, celý je složen z malých dílů. Sešroubovat to trvá přes měsíc,“ řekl jednatel Lodí Helios Vladan Michalík.

Foto: Petr Janiš, Novinky

Konstrukce na lodi v Modřanech

Použití starého systému má podle Víta Němčice, specialisty stavební firmy Metrostav TBR, která Dvorecký most buduje, několik výhod. Do řeky není třeba kotvit tolik podpůrných opěr. A lépe se bude modelovat výsledný tvar, který má podle vítězného návrhu studií Atelier 6 a Tubes odkazovat na kubismus. Tvar bednění se vytvoří ve skruži z prken. „Souvisí to s tím, co architekt požaduje. Říkal také, že v Praze jsou pilíře ve vodě vždy na celou šíři mostu,“ uvedl Němčic.

Rok betonáže

Největší část pro podolskou stranu se má po řece plavit asi za měsíc, až bude zcela hotov zdejší říční pilíř. Pak následuje postup podle harmonogramu. „Betonáž jednou skruží potrvá tak pět šest měsíců. Když na konci srpna osadíme tu dlouhou, za půl roku ji přeneseme na prostřední pole mostu, tam bude zase šest měsíců, měly by být nosné konstrukce dokončeny na konci prázdnin příštího roku,“ popsal Hřib.

Foto: Praha.eu

Vizualizace Dvoreckého mostu

Náměstek připustil u miliardové stavby mírný skluz a tím i nejspíš prodražení. Při zakládání pilířů totiž stavbaři narazili na obtížné geologické podmínky, s nimiž si museli nejprve poradit. Místo na podzim 2025 se nyní podle Hřiba očekává dokončení celého díla na přelomu let 2025 až 2026. Zazněl také termín leden 2026.

Dvorecký most Praha staví od září 2022 mezi Podolím v Praze 4 a Zlíchovem v Praze 5 pro tramvaje, autobusy, cyklisty, pěší a záchranný systém. Nikoli pro auta. Podle Hřiba se značně zjednoduší cesta po městě. „Mezi Prahou 4 a 5 teď musíte přes centrum,“ dodal.

Přestavba Masarykova nádraží v Praze: některé linky jezdí na hlavní nádraží

Domácí
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám