Článek
Nové výzkumy naznačují, že samotná přítomnost rodiče v obtížné situaci může stačit ke změně toho, jak dítě zareaguje, když je vyděšené nebo třeba nervózní. Poukazuje na to například výzkum uveřejněný v časopise Developmental Science.
Všichni víme, že děti se učí primárně od svých rodičů. Na svět nepřijdou s přirozeným strachem třeba z horkých kamen – naučí se je respektovat a nesahat na ně poté, co je při prvním pokusu o dotek horkého povrchu rodiče okřiknou. Tímto způsobem si mnoho věcí začnou spojovat automaticky se strachem. Odborníci to označují jako „podmiňování strachu“, uvádí pro server Psychology Today psycholožka Cara Goodwinová.
Děti se také učí spojovat si různé události a situace, kterých se prvotně bojí (nové prostředí nebo osoba), s bezpečím – a to, když vidí, že rodiče v dané situaci zůstávají v klidu.
Již dřívější výzkum naznačoval, že děti s větší pravděpodobností v nových situacích projeví odvážnější chování, pokud budou jejich rodiče v té samé chvíli přítomni někde poblíž. Už jen jejich účast na stejném místě tak podle odborníků zmírňuje reakci strachu v dětském mozku.
Aktuální výzkum na podobné téma zahrnoval děti ve věku od 6 do 17 let. Těm byla pomocí skenů mozku hodnocena aktivita, respektive reakce strachu na náhodné podněty spojené s hlasitým a překvapivým zvukem. Vědci porovnávali reakce jak ve chvíli, kdy byl ve stejné místnosti při pokusu rodič, tak když přítomen nebyl.
Z výsledků vyplynulo, že v jeho přítomnosti dítě vykazovalo menší odezvu na nové zvukové podněty v amygdale - část mozku spojená se strachem. Zjednodušeně řečeno rodiče „tlumili“ reakci dětí na nové podněty, na které si ještě nedokázaly vytvořit asociaci.
Tato studie ve spojitosti s předchozí tak naznačuje, že i prostá přítomnost rodiče ve chvílích, kdy dítě reaguje na nějakou obávanou činnost, nebo se mu „představuje“ nějaká nová, může ovlivnit jeho výsledné reakce.