Hlavní obsah

Empatie se u dospívajících teprve vyvíjí. Jejich nevhodné chování může být dáno právě tím

Nepustí váš teenager sednout babičku v autobuse a na pohřbu vzdáleného příbuzného se ironicky směje? Odmlouvá a není s ním řeč? Podle vědců za to nemůže, empatii se teprve učí používat a jeho mozek na takové chování není prozatím vybavený.

Foto: Profimedia.cz

Mozky dospívajících vykazují nižší empatii, ale vyšší aktivaci.

Článek

Empatie, schopnost porozumět a sdílet pocity druhých, je zásadním aspektem lidské sociální interakce. Rodiče a pedagogové se často ptají, proč většina teenagerů nezvládá tuto základní dovednost a proč jejich mozek zpracovává emoce jinak než mozek dospělých.

Mozky dospívajících vykazují nižší empatii, ale vyšší aktivaci. To znamená, že vnímají více okolní svět, ale se získanými informacemi neumí pracovat. Což vede ke zmatkům, které se odrážejí v jejich chování, které může být mnohdy nevhodné.

Empatie není vrozená. „Kulturní vlivy utvářejí empatické reakce u dospívajících a ovlivňují jejich chování. To znamená, že na pochopení ze strany teenagerů si rodiče i svět obecně musí nějakou dobu počkat,“ upozorňuje psycholog Ugochukwu Uche.

Diktát, nátlak autorit a další důvody, proč jsou teenageři neustále naštvaní

Dítě a rodina

„Nedávný vědecký výzkum dokázal, že se schopnosti empatie teenageři učí, nevědí, kdy je jaké chování vhodné a kdy ne. Ve světě sociálních sítí je pak složitější přebírat vhodné vzorce chování,“ dodává odborník.

Tři klíčové oblasti ovlivňující empatii

Dospívání je obdobím překotného dozrávání mozku, charakterizovaného strukturálními i funkčními změnami. Tyto změny hluboce ovlivňují to, jak teenageři prožívají a vyjadřují empatii. Ta jako taková není lokalizována do jedné oblasti mozku, ale zahrnuje složitou síť vzájemně propojených oblastí. Při empatickém zpracování hrají zásadní roli tři klíčové oblasti:

1. Amygdala: V ní se zpracovávají negativní i pozitivní reakce na podněty a také je odpovědná za rychlost reakce.

2. Mediální prefrontální kůra (mPFC) a přední cingulární kůra (ACC): Tyto oblasti jsou spojeny s hodnocením, vyjadřováním a regulací emocí.

3. Laterální prefrontální kůra (lPFC): Tato oblast je spojena s kognitivní kontrolou a regulací emocí.

Mozky dospívajících vykazují nižší empatii, ale vyšší aktivaci pro vnímání okolních problémů, což vede k tomu, že teenageři jsou citliví, vnímají, co se kolem nich děje, reagují přehnaně, dramatizují situace, ale neumí se vžít do pocitů toho, kdo se ve smršti událostí opravdu ocitl.

Chování teenagerů prakticky zrcadlí to, v jaké fázi se právě nacházejí a jak dalece rozvinutý mozek pro vnímání empatie mají.

Jak podpořit emocionální vývoj u dospívajících a jak reagovat na jejich nevhodné reakce?

Empatie je zásadním aspektem lidské sociální interakce. Pochopení vědeckých poznatků, které stojí za empatií dospívajících, může pomoci rodičům a pedagogům lépe podporovat emocionální vývoj dospívajících. Jak vnímat svět jejich pohledem a jak reagovat na mnohdy nevhodné reakce?

1. Buďte trpěliví, dejte najevo porozumění: Uvědomte si, že empatické schopnosti dospívajících se stále vyvíjejí a ti mohou potřebovat větší podporu při porozumění emocím druhých a při reakcích na ně. Takže za nevhodné chování netrestejte, nevysmívejte se. Spíše ukažte, jak se chovat vhodně v daných situacích.

2. Podporujte u dospívajících vytvoření vlastního názoru: Zapojte dospívající do aktivit, které podporují kognitivní empatii, jako je diskuze o motivacích postav v knihách nebo filmech. Díky tomu si mohou utvářet vlastní názor, pracovat s emocemi v umění objevenými a upravovat si tak vnímání světa – dobro versus zlo.

Inspirace na vánoční dárky pro teenagery

Vánoce

3. Pomozte teenagerům popsat emoce: Dospívající mnohdy potřebují identifikovat pocity, emoce, které neznají, nemají s nimi zkušenost. I tato technika vlastního vnímání může pomoci chápat pocity druhých.

4. Umožněte teenagerům poznávat svět: Nevychovávejte děti v uzavřené bublině, ukažte jim rozmanitosti světa, díky tomu jim rozšíříte schopnost empatických reakcí na nejrůznější situace, které je v budoucnu nikdy nepřekvapí.

5. Ukažte, jak se s empatií pracuje: Sami na sobě ukažte schopnost vcítění se do situace jiných, jako vzor, jak s emocemi pracovat. Poskytněte dospívajícím příklad, jak by jejich citlivé a vnímavé chování mělo vypadat. Dospívající hledají pozitivní příklady a vy jim je, se svými zkušenostmi, můžete dát.

Máte pocit, že se váš teenager chová nevhodně, že se s ním jen hádáte nebo s ním naopak nemluvíte vůbec? Možná už víte proč. Podpořte dospívající v rozvoji silných empatických dovedností a emoční inteligence, která jim bude pomáhat po celý život.

Anketa

Jak zvládáte dospívání svých dětí?
Kupodivu dobře. Máme spolu stále moc hezký vztah.
39,8 %
Někdy je to hodně těžké, ale zatím to zvládáme.
45,9 %
Jdeme z jednoho konfliktu do druhého.
9,1 %
Upřímně, museli jsme vyhledat odbornou pomoc.
5,2 %
Celkem hlasovalo 492 čtenářů.

Uzavřenost k dospívání patří, někdy je ale zapotřebí zbystřit a zasáhnout

Dítě a rodina

Když dospívající nerespektuje žádná pravidla a každý rozhovor s ním končí konfliktem

Dítě a rodina

Výběr článků

Načítám