Hlavní obsah

Děti v krizi. Jak je udělat šťastnějšími? Povídejte si s nimi

Mnoho dětí je dnes velmi úzkostných – částečně proto, že mají pocit, že jejich životy postrádají smysl. Je to dáno i tím, že rodiče se soustředí na výsledky, logistiku rodiny a její zabezpečení, ale ne na to, jak děti chápou svět kolem sebe. Což může děti traumatizovat. Aby děti byly spokojenější, potřebují, aby s nimi rodiče více mluvili.

Foto: Profimedia.cz

Mnoho dětí je dnes velmi úzkostných. Částečně proto, že mají pocit, že jejich životy postrádají smysl.

Článek

Dnešní děti jsou podle průzkumů velmi úzkostné. Odborníci v časopise Pediatrics varují, že i když počet dětí s úzkostí narůstá, jejich počet v terapii se snižuje. To ve výsledku znamená, že dětem se často nedostává podpory, aby mohly o svých problémech mluvit hlouběji. Problémy dětí však sahají daleko za hranice úzkosti, a to k základním otázkám smyslu života.

Problém je, že dnes děti často nemají s kým ten svůj smysl života hledat, stejně tak si určit hodnoty apod. Rodiče totiž místo povídání si s dětmi stále řeší jejich odvozy ze školy, na tréninky, kroužky apod. V podstatě více času věnují logistice dítěte než jeho pocitům.

Aby děti našly smysl života, potřebují k tomu cítit, že je rodiče vnímají, vedou s nimi hlubší rozhovory, dávají jim možnost otestovat své kompetence a cítit se součástí něčeho většího, než jsou ony sami.

Deprese a úzkosti jsou u českých dětí na vzestupu, svůj podíl na tom mají i technologie

Dítě a rodina

To tvrdí i Michael F. Steger z Coloradské státní univerzity pro Psychology Today: „Pocit, že váš osobní život je pro vás smysluplný, je základním kamenem psychické pohody. Což platí i pro děti.“ Tento pocit je spojen se štěstím, odolností a životní spokojeností. Expert tvrdí, že děti už od útlého věku potřebují cítit, že na jejich životech „záleží“ a že mají význam, bez ohledu na to, jak malé jsou.

Bohužel v dnešní době je těžké pomoci dětem hledat toto ukotvení a roli v životě, když to nečiní samotní rodiče. „Stále méně dětí je zapojováno do reálného života a také to se odráží v jejich úzkostech. Hra a zábava se přesouvají na internet, kterému nerozumí rodiče – a komunikace vázne,“ upozorňuje odborník.

Čas strávený u obrazovky však není zdaleka jediným faktorem vzniku strachu u dětí. Děti se neumí soustředit, neumí být zvědavé a zvídavé. V dnešní konzumní společnosti, zjednodušeně řečeno, konzumují informace, které jim nikdo nevysvětlí v širším kontextu. Což vede k obavě, kdo má zvládnout svět, o kterém dospělí nemluví?

Co dalšího podporuje strach u dětí

1. Zprávy ze světa

Děti často poslouchají zprávy. Vnímají, že se ve vzdáleném světě dějí konflikty, že dospělé trápí rasismus, sexismus, polarizující se společnost. Tedy neschopnost komunikovat s ostatními v roli dospělých. S hrubostí a neshodami jako vzorem si děti nemohou pomoci, ale jsou ovlivněny a reagují stejně. Neméně významným faktorem, který ovlivňuje dětské obavy, jsou změny klimatu a informace o tom, co to přináší. Děti jsou často ponechány napospas osudu, aby se ve zprávách o změně klimatu orientovaly samy.

2. Všudypřítomná krása

Už v prepubertálním věku jsou děti ovlivněny informacemi o beauty produktech, instagramová kultura se zaměřuje na image. Trh s kosmetickými produkty pro teenagery stále roste, ty, které již na trhu jsou a jsou určené pro zcela jinou cílovou skupinu, jsou statusovým symbolem. Jedenáctileté dívenky tak touží po bronzerech či jiné dekorativní kosmetice od luxusních světových značek, používají anti age kosmetiku, která pro ně není vhodná. Místo toho, aby děti řešily starosti příslušné svému věku, řeší v jedenácti letech první vrásky a hydrataci očního okolí. To vede k tomu, že se už od dětství bojí (a odmítají ho) procesu stárnutí, který je pro ně děsivý, přitom se jedná o nezvratnou součást života.

3. Nedostatek pohybu vede k depresi

Během sportovních aktivit děti nejsou osamocené, setkávají se s vrstevníky, komunikují o problémech, které je spojují. Učí se být týmovými hráči. Jenže to se neděje, když se nehýbou. Nerozvíjí si přátelství, nevytváří vazby, nesnaží se myslet kreativně. Pobyt před monitorem vede k tomu, že se děti cítí izolovaně, nemají přátele a mají sklon k fyzickému a duševnímu vyhoření.

Co s tím?

  • Snažte se denně věnovat svému dítěti čas. Vnímejte, co vám říká, probírejte spolu události, které potřebuje rozklíčovat. Vysvětlete mu názor na válčení, hladomor, neodbíhejte od tématu s dovětkem, že na pochopení něčeho takového má ještě dost času.
  • Vzdělávání nenechávejte jen na škole. Učte se spolu. Nad domácími úkoly můžete zažít mnoho příjemných chvil.
  • Pokud máte víc dětí, dělte mezi ně svůj čas spravedlivě, nevyhýbejte se ale ani společně tráveným chvílím.
  • Nechte svoje děti, aby si v prepubertálním věku vyzkoušely více druhů sportu, aby mohly zjistit a vyhodnotit, v čem jsou opravdu dobré.
  • Sledujte, jaká je povaha vašich rozhovorů. Se svou ratolestí řešíte jen servisní záležitosti? Zkuste změnit poměr a více se soustřeďte na hovory o emocích, prožitcích. Třeba zjistíte, že hokej vaše dítě vůbec hrát nechce a trápíte se oba.
  • Ptejte se na to, co a proč je pro vaše dítě důležité. Otázky tohoto typu mohou vytvořit nové vzorce a naučit děti, že nám záleží na jejich vnitřním životě a zkušenostech. Úzkost to neodstraní, ale je to obrovský krok k tomu, abychom dětem ukázali, že jsme na jejich straně.

Sedmnáctiletá Linda trpí sociální fobií. Dětská psychiatrie v Česku je v rozkladu, říká její matka

Dítě a rodina

Trápení dnešních dívek - strach z neúspěchu a přehnaná sebekritika

Dítě a rodina

Výběr článků

Načítám