Článek
Řada rodičů se dnes cítí ve stresu byť jen z uvědomění si, že je jejich potomci už nepotřebují, jako tomu bylo, když byli ještě malými dětmi. O to hůř, jsou-li již od střední na internátu či později na vysokoškolské koleji.
"Když děti nastupují na svou vysněnou školu, pro rodiče bývá velmi těžké přijmout fakt, že i když jim na studiu dítěte velmi záleží, ztrácí nad tím vším svou kontrolu. Pokud tedy děti odejdou na internát či koleje, mají tendenci jim neustále volat, kontrolovat jejich prospěch apod.
Pro děti je přitom mnohem přínosnější, když je kontrolovat přestanou a dají jim pocit větší volnosti. Aby se děti staly schopnými dospělými, je zásadní, aby si vybudovaly pocit, že jsou kompetentní.
Jak vysvětluje pro CNN kouč Harlan Cohen, je velký rozdíl mezi „myslím, že se dokážu vypořádat s těžkými věcmi“ a „vím, že se dokážu vypořádat s těžkými věcmi, protože jsem to již zažil/a“.
„Pokud rodiče zakročí příliš rychle a řešení jejich problémů převezmou za ně, vezmou jim možnost získat zkušenost a zároveň jim ještě podkopávají jejich sebevědomí, dodává.
Diktát, nátlak autorit a další důvody, proč jsou teenageři neustále naštvaní
Podle teorie sebeurčení mají lidé tři důležité psychologické potřeby: kompetence, autonomii a spojení. Nadměrné řízení dětí rodiči jim přitom bere možnost získat pocity kompetence a autonomie a navíc to i poškozuje spojení mezi nimi a rodiči.
Odborníci proto rodičům doporučují, aby si vzpomněli na dobu, kdy se jejich dítě učilo chodit, batolilo se a neustále padalo. Tehdy mu jistě řekli: „To je v pořádku, vstaň a zkus to znovu,“ nebo „Vím, že to dokážeš.“ Nejdůležitějším ukazatelem duševního zdraví je totiž odolnost, a tedy schopnost odrazit se ode dna, pokud věci nejdou podle představ.
„I když je bolestivé sledovat, jak se vaše dítě trápí, vždy je lepší nechat ho, aby to samo zvládlo, než se mu snažit za každou cenu pomáhat a vyřešit jeho problémy i trápení za něj. Je to ta nejlepší investice do jeho budoucnosti,“ upozorňuje Cohen.
Pravdou je, že středoškoláci i vysokoškoláci jsou ještě mladí, a mají tak spoustu času na to věci pokazit, opravit či zkusit něco nového.
Spisovatel a odborník v oblasti vzdělávání Ned Johnson se často svých studentů ptá, co je podle nich to nejdůležitější, co si mohou odnést ze střední školy. Studenti obvykle odpovídají: dobré známky a přijetí na dobrou vysokou školu. Johnson jim na to ale odpovídá, že nejdůležitějším výsledkem střední školy nejsou známky, ale jejich mozek, který se v této době dovyvine, a vše, co do té doby získali, si přenesou do dospělosti.
Jak udělat krok zpět
Uvědomujete si, že musíte svým dětem dát více prostoru, aby mohly zkusit samy uspět, a pomoct jim až v okamžiku, kdy si o pomoc řeknou, ale nevíte jak na to?
Zaprvé, nepodceňujte své děti! Následně sepište seznam dovedností, které potřebují rozvíjet, a jak je v tom můžete podpořit. Možná to bude znamenat naučit je pár praktických věcí jako prát prádlo, vařit nebo psát obchodní emaily či hledat zdroje informací apod.
Zde se doporučuje pravidlo 24 hodin. Pokud má vaše dítě problém a vy cítíte nutkání zakročit, počkejte 24 hodin. Za tu dobu to může vyřešit samo, případně vás osobně poprosit o pomoc.
Dalším krokem je nezapomenout zůstat v klidu. Pokud vás vaše dítě vidí ve stresu kvůli situaci, které čelí, je mnohem pravděpodobnější, že tento stres bude sdílet s vámi. Proto je důležité přemýšlet s chladnou hlavou.
Můžete si také položit otázku, kde chcete, aby vaše dítě bylo za měsíc? Za šest měsíců? Za rok? Za pět let?