Hlavní obsah

Zubačku u slovenského Tisovce bude opět tahat parní lokomotiva

Parta nadšenců pracuje na obnově parní lokomotivy, která neodmyslitelně patří k zubačce u města Tisovec na středním Slovensku. „Musíme provést rozsáhlou opravu kotle, aby se lokomotiva mohla vrátit na trať v plné kráse,“ řekl Novinkám Ján Spišiak, bývalý strojvůdce a čestný předseda občanského sdružení Zubačka, které vzniklo v roce 2004.

ZubačkaVideo: Ivan Vilček, Právo

Článek

Předseda občanského sdružení Zubačka Zdenko Lopušný je stále aktivní strojvůdce. „Začal jsem jezdit v roce 1988 a jezdím dodnes,“ uvedl.

Ozubnicová železniční trať Tisovec-Pohronská Polhora vznikla v roce 1896 především pro potřeby zdejšího rozvíjejícího se hutnického průmyslu a od roku 2008 je národní kulturní památkou. „Parní lokomotivu jsme získali ze zrušené ozubnicové železnice v Rumunsku,“ vysvětluje Spišiak.

Ve vídeňské fabrice Floridsdorf byly vyrobeny čtyři ozubnicově-adhezní parní lokomotivy, které byly nasazeny v Tisovci, v Rumunsku, Rakousku a na trati Tanvald-Kořenov. Z těch, které se od začátku používaly v Tisovci, se žádná lokomotiva nezachovala.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Na parní lokomotivě probíhá oprava kotle.

Trať má svá úskalí

V čase opravy parní ozubnicové lokomotivy TIVc 4296 vlaky táhne motorová lokomotiva a zdejší jízda stále přináší nevšední zážitek. Návštěvníci mohou navštívit salaš Zbojská, na jedenáctikilometrové trati projedou tunelem i nádherným Čertovým viaduktem. Své jméno dostal podle kaňonové Čertovy doliny, nad kterou vede ve výši téměř 20 metrů. „Na dvou úsecích byla položena dvoulamelová ozubnice soustavy Abt, protože trať překonává stoupání až 50,2 promile,“ vysvětluje Spišiak.

Jako strojvůdce pracoval od roku 1974 až do roku 2013. „Tahle trať je nádherná, ale má svá úskalí. Například když na podzim napadá na koleje mokré listí. Jednou jsem nemohl zabrzdit a nebyl to příjemný pocit,“ popisoval Spišiak dramatický zážitek.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Zleva předseda občanského sdružení Zubačka Zdenko Lopušný a čestný předseda Ján Spišiak.

Ve spolupráci s městem vzniklo v roce 2007 na nádraží v Tisovci také muzeum zdejší ozubnicové železnice. Návštěvníkům připomíná historii zubačky i její záchranu pro příští generace. Expozice pozůstává z historické dopravní kanceláře, části věnované železničním tratím a staveb s ukázkou železničního svršku včetně původního ozubnicového zařízení, základním nářadím na jeho měření a údržbu i modelem výdřevy tunelu v průběhu stavby. V další části jsou umístěny různá návěstidla, uniformy železničářů z jednotlivých období a modelové kolejiště.

Ledová jeskyně na Slovensku je téměř bez ledu

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám