Hlavní obsah

Známý kamenný most v Rabštejně má za sebou náročnou rekonstrukci

Právo, Ivan Blažek

Není to žádný gigant, ale dát ho do pořádku bylo náročnější, než by člověk čekal i u podstatně větších staveb. Po více než třech letech skončila obnova pětapadesát metrů dlouhého historického mostu v Rabštejně nad Střelou, jednoho z nejstarších v Česku.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Starý rabštejnský most k potěše památkářů po rekonstrukci vypadá, jako by se na něj nesáhlo.

Článek

„Během oprav se ukázalo, že je nutné udělat další práce nad rámec původního projektu — týkaly se třeba kamenného ledolamu nebo stabilizace spodní stavby mostu,“ řekl Právu Lukáš Václavík ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.

Stejný jako dřív

„Průzkumné sondy všechno neodhalily, na něco se přišlo až při vlastní stavbě. Kupříkladu ve středovém pilíři chyběly kamenné bloky, což se zjistilo po odstranění říčních nánosů a betonového límce ze sedmdesátých let. Všechny technologické postupy se musely následně konzultovat s památkáři, vyprojektovat, vysoutěžit,“ vysvětlil Václavík, proč generálka známé stavby (most si zahrál v řadě filmů a údajně i v klipu skupiny Depeche Mode) trvala tak dlouho. Hejtmanství za ni zaplatilo dvacet milionů korun. Původně měla stát polovic a trvat třetinovou dobu.

Stát se nestará o údržbu mostů, část je v havarijním stavu

Domácí

Rekonstrukce odstartovala už v březnu roku 2017, ve středu minulého týdne slavnostně otevřený most přitom působí, jako by se na něj ani nesáhlo.

„Vypadá jako předtím. Tak je to správně,“ poznamenal Václavík. Památkáři souhlasí. „S výsledkem jsme spokojení,“ sdělil Pavel Domanický z plzeňské pobočky Národního památkového ústavu.

„Zvenčí je stejný, uvnitř vyztužený. Sice bychom byli nejraději, kdyby se do mostu vůbec nezasahovalo, nicméně jsme si vědomi, že jde o funkční stavbu, po které jezdí kromě aut i zemědělská technika a náklaďáky,“ dodal.

Ve Spišské Nové Vsi spadl most pro pěší

Evropa

Na své si přišli fachmani, kteří to umějí s kamenem, i specialisté na moderní technologie.

„Dutiny se vyplňovaly nízkotlakou injektáží, železobetonový práh v řece, který stavbu drží, aby neujížděla, je kotven třiadvaceti mikropiloty, na dalších je založený vlnolam,“ doplnil Václavík.

Podle Domanického to ostatně není poprvé, co se pod starou slupkou skrývá nové jádro – v kamenných bočnicích mostu jsou již pár desetiletí zamaskovaná svodidla.

Od středověku

Rabštejn s necelými třemi desítkami obyvatel je považovaný za nejmenší historické město v Česku, i když oficiálně spadá pod nedaleký Manětín.

Pro místní byl nejhorší první rok oprav, kdy to kvůli úplné uzavírce neměli autem, dejme tomu do Žihle, sedm, ale skoro čtyřicet kilometrů. Pak byl most průjezdný pro osobáky a nyní zde platí stejné omezení jako před rekonstrukcí — limit je 24 tun.

Loučovice obnovují Spirův kanál

Domácí

Most se klenul přes Střelu díky významné obchodní stezce z Chebu do Prahy již ve středověku. Stávající středověká barokní dvouoblouková stavba z převážně pískovcových kvádrů pochází z první poloviny 18. století.

„Tuto podobu mostu zachycují už jen dobové veduty. Socha, která na něm stávala, byla přemístěna na nedalekou skálu,“ připomněl Domanický.

Související témata:

Výběr článků

Načítám