Článek
V kraji na pomezí Čech a Moravy letošní porce pravidelné obnovy značení ještě nezačala, protože mrzlo a sněžilo. Většina značkařů tak plánuje pravidelné cesty do terénu až po Velikonocích.
Památky jsou sice bez turistů, ale v čilém ruchu
Už nyní je ale zřejmé, že náklady na letošní obnovu značených cest budou vyšší než ty loňské. Přibylo totiž míst, která bude nutné kompletně přeznačit. „Lesáci nám vycházejí vstříc tam, kde to jde a kde se pracuje s technikou. Jen technika totiž dokáže uříznout strom nad značkami; při ručním řezání takovou věc ani udělat nesmíte,“ upozornil šéf značkařů na limity.
Chybí lidé
Kde není možné ve vykácených porostech ponechat pahýly se značkami, tam se hledá náhrada. Zpravidla představuje do země zatlučený kolík. A to už je spojeno s požadavky, které řada značkařů nesplňuje. „Na běžnou obnovu značení máme pro kraj aktuálně 115 lidí, ale na zajištění té technické práce jich je asi jen 20. K osazování kolíků je potřeba na místo dojet autem a být manuálně i technicky zdatný, což opravdu není každý,“ připomněl Martin Pesler.
Nejhorší situace je podle něj na Třebíčsku a obecně na celém jihu Vysočiny, kůrovec se však už zdatně pustil i do Havlíčkobrodska a šíří se dál. „Zatím zvýšené náklady vyčíslit nedokážeme, každá trasa je jiná,“ doplnil.
Skalní města se neotevřou
Kraj Vysočina už na situaci zareagoval, pro tyto účely turistům posílil rozpočet o 130 tisíc korun na rovného půl milionu. I přes předpoklad, že obnova všech kalamitou poškozených tras se tentokrát v pravidelném tříletém cyklu nestihne. V Kraji Vysočina je aktuálně vyznačeno přes 3200 kilometrů turistických a 2,5 tisíce kilometru cykloturistických tras.