Hlavní obsah

Zapomeňte na letadlo. Z Česka můžete do řady destinací levnějšími vlaky

5:56
5:56

Poslechněte si tento článek

Cestování vlakem má své kouzlo. A pro ty, kteří příliš neholdují létání, jde i o skvělou alternativu. Z Česka se lze dopravit po železnici do řady destinací zejména v okolních zemích, například do Berlína, Vídně, Varšavy, ale i dál k polskému Baltu nebo do Budapešti. Výhodou vlaků je pak podle mluvčích předních tuzemských dopravců i větší pohodlí či menší ekologická zátěž.

Foto: Profimedia.cz

Cestování vlakem skýtá řadu výhod (ilustrační foto).

Článek

Z Prahy se dá dojet do všech hlavních měst sousedních států. Za relativně krátkou dobu tak mohou lidé brázdit ulice Berlína, Vídně či Bratislavy, kam se vlakem dostanou za něco málo přes čtyři hodiny. Je to takřka shodná doba, kterou by strávili i cestováním letadlem, tedy pokud nepočítáme jen samotnou cestu, ale i odbavení, bezpečnostní kontrolu, čekání na spoj, čekání na výdej zavazadel v cíli a cestu do centra.

Portfolio linek se ale zdaleka nevztahuje jen na hlavní města okolních států. „České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku,“ uvedl pro Novinky mluvčí Českých drah (ČD) Filip Medelský.

Doplnil, že díky spolupráci se zahraničními partnery nabízí dopravce na většině linek pravidelné spojení několikrát denně. „Například z Prahy do Berlína, Vídně nebo Budapešti jezdíme společně s kolegy z DB, ÖBB, ZSSK a MÁV (zahraniční dopravci, pozn. red.) každé dvě hodiny a do Lince nebo do Vratislavi máme spoje ve čtyřhodinovém intervalu,“ informoval.

Žádné staré železo. Češi si poznávací zájezdy dopřávají i po sedmdesátce

Cestování

Novinkou jízdního řádu ČD je v letošním roce mezistátní linka Baltic express, která je provozována v kooperaci s PKP Intercity. S ní se mohou cestující dostat z Prahy či Pardubic až k polskému Baltu, konkrétně do Gdyně, a to přes Vratislav, Poznaň a Gdaňsk.

Polsko, které mezi Čechy získává v posledních letech na popularitě, mají v nabídce i konkurenční RegioJet a Leo Express. Obě společnosti nabízejí spoje do Krakova, linka RegioJetu pokračuje až do Přemyšli, Leo Express zase jezdí z Ostravy do Katovic a nabízí také spoj z Prahy do Vratislavi. Se všemi třemi dopravci se pak lze z Prahy vypravit třeba až do Košic na východní Slovensko.

„Z evropského hlediska je také velmi důležitá linka spojující Polsko s Rakouskem po trase Varšava/Přemyšl/Krakov–Ostrava–Přerov–Břeclav–Vídeň/Bratislava/Budapešť,“ doplnil Medelský.

Více komfortu, méně stresu

Cestování vlakem skýtá podle mluvčích množství předností. „Vlak nabízí větší pohodlí během cesty. Cestující mohou využít čas na relaxaci, práci, nebo dokonce spánek bez starostí o řízení a parkování,“ uvedla pro Novinky mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

„Od nástupu do vlaku až po výstup se o pohodlí cestujících stará palubní personál. Možnost objednávky občerstvení přímo k sedadlu z palubního menu, které nabízí široký výběr teplých a studených jídel a nápojů za příznivé ceny, znamená, že cestující mají vše, co potřebují, pohodlně na dosah,“ doplnila mluvčí.

Možnost pracovat či pohodlně odpočívat na delších cestách vyzdvihuje také mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. „Nabízíme moderní nízkopodlažní vlaky, ve kterých je standardem klimatizace a wi-fi, do jejíhož vylepšení jsme v poslední době investovali a zajistili jsme téměř stoprocentní pokrytí. Vlaky tak nabízejí možnost využití internetu k práci i relaxaci,“ uvedl.

„Prakticky všechny mezistátní spoje jsou v úrovni EuroCity, InterCity a na své palubě tak cestujícím nabízejí mnoho služeb, jako jsou palubní wi-fi síť, speciální místa pro cestující s dětmi, dětské kino, pohodlnou přepravu osob na vozíku nebo jízdních kol,“ doplnil k nabídce Českých drah Medelský.

Kolik to stojí?

Přinášíme přehled cen jízdenek do několika vybraných destinací. Jako místo odjezdu uvádíme Prahu a jako datum pondělí 31. března či další nejbližší možné termíny. Jde výhradně o přímé spoje.

  • Praha–Berlín: České dráhy od 740 Kč
  • Praha–Vídeň: České dráhy od 765 Kč, RegioJet od 379 Kč
  • Praha–Varšava: České dráhy od 612 Kč
  • Praha–Bratislava: České dráhy od 446 Kč, RegioJet od 279 korun
  • Praha–Krakov: České dráhy od 740 Kč, RegioJet od 440 Kč, Leo Express od 369 korun
  • Praha–Vratislav: České dráhy od 536 Kč, Leo Express od 594 Kč
  • Praha–Budapešť: České dráhy od 931 Kč, RegioJet od 518 Kč

Janoušek Kostřicová i Sedlařík pak shledávají výhody vlaku také v menší ekonomické náročnosti i menší ekologické zátěži.

„Oproti cestování letadlem odpadá nutnost odbavení a spoje pasažéry zároveň dovezou přímo do centra destinace, kam míří. V neposlední řadě je cestování vlakem výrazně ekologičtější a cestujícím navíc umožňujeme také kompenzovat jejich uhlíkovou stopu,“ uvedl Sedlařík.

Na nočních linkách RegioJetu a Českých drah pak mohou pasažéři využít lůžkových vozů. „S možností rezervace lůžka, celého kupé nebo lůžka v oddílu pro ženy a v ceně zahrnuté snídaně, večerního občerstvení, internetového připojení, kávy a vody představuje cestování vlakem velmi pohodlnou alternativu na delší vzdálenosti,“ míní Janoušek Kostřicová.

České dráhy podle Medelského postupně představují prémiové vlaky Railjet a ComfortJet, které nabízejí více prostoru nebo palubní zábavní informační portál. Druhé zmíněné jezdí na lince mezi Prahou a Berlínem, postupně budou nasazeny také na trasách do Vídně či Budapešti.

Podobnou službu nabízí i RegioJet, kde jsou podle mluvčí populární velkoprostorové vozy ASTRA. Ty se rovněž pyšní mimo jiné zábavním portálem zabudovaným přímo v sedačkách.

Anketa

Jezdíte rádi vlakem?
Ano, využívám vlaky i na cesty do zahraničí.
46,6 %
Ano, ale hlavně po Česku. Do zahraničí raději létám.
17,3 %
Vlaky využívám zřídka, volím spíše vlastní auto či jiné způsoby dopravy.
23,5 %
Ne, vlakem vůbec nejezdím a využívám výhradně jiné formy dopravy.
12,6 %
Celkem hlasovalo 6464 čtenářů.

Manželku dováděl svým hobby k šílenství. Dnes jeho práce dominuje muzeu

Cestování

V německých vlacích se přestane podávat točené pivo

Koktejl

Výběr článků

Načítám