Článek
„Motorová lokomotiva 705.914 byla po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku–Osoblaha,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Dodala, že v březnu probíhá oživení stroje, zkoušejí se nové komponenty a také se uskuteční technicko-bezpečnostní zkouška. „Následovat bude zkušební provoz modernizované lokomotivy,“ upřesnila Rajnochová.
České dráhy investovaly do obnovy lokomotivy několik milionů korun. Při modernizaci, která trvala od roku 2021, došlo ke kompletní rekonstrukci všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně.
Technici dosadili úplně nový spalovací motor, trakční alternátor, chlazení hnacího agregátu nebo řídicí systém včetně pultů strojvedoucích. Kompletní obnovou prošly také podvozky včetně elektromotorů.
Po dokončení všech nezbytných kroků tak budou mít České dráhy na trati zvané Osoblažka k dispozici dvě soupravy sestávající z úzkorozchodné lokomotivy a úzkorozchodného vozu.
Vagon sloužil jako šatna fotbalistům
Na slezské úzkorozchodné dráze s rozchodem 760 mm jezdí sezonně také turistické parní vlaky. Ty provozují Slezské zemské dráhy. Nyní se jim po 46 letech vrátil historický vagon. Nalezen byl v Březové na Opavsku, kde ho jako šatnu používali místní fotbalisté.
V polovině března byl odsud převezen do Slezských Rudoltic na Osoblažsku. Čeká ho oprava za zhruba šest a půl milionu korun.
David Chovančík z Osoblažské úzkorozchodné dráhy uvedl, že o unikátní železniční vagonek měli zájem velmi dlouho, ale naráželi na finanční problémy. „Jde o poslední původní vagon z naší trati. Tělovýchovná jednota Jiskra nám ho nyní darovala a Moravskoslezský kraj nám dal dotaci na převoz vozu. Získali jsme i dotaci na rozvoj úzkokolejky, v níž je i oprava tohoto vagonu,“ uvedl Chovančík.
Všichni společně doufají, že se vagon podaří opravit, aby se stal muzejním exponátem, ale také aby mohl znovu vyjet na jednokolejku s cestujícími.
„Přesun vagonku je další kamínek do mozaiky, kterou skládáme, a naplní celou tu vizi, že úzkokolejka získá asi do dvou let tu konečnou podobu. To znamená, že budou opravena veškerá nádraží i vagonky a budou jezdit i nové lokomotivy,“ shrnul plán náměstek moravskoslezského hejtmana Jaroslav Kania (ANO).