Hlavní obsah

Za drtivou většinou ročních letů stojí privilegovaná menšina, tvrdí studie

Méně než polovina populace ve většině světových zemí cestuje letadlem každý rok. Podle nové studie je to pak privilegovaná minorita, která tvoří většinu v celkovém počtu uskutečněných letů. Výsledky tak mimo jiné potvrzují jinou nedávnou studii, že za polovinu emisí vzniklých létáním může jen jedno procento světové populace.

Foto: Profimedia.cz

Častí cestovatelé stojí za většinou ročních uskutečněných letů.

Článek

Enviromentální organizace Possible zveřejnila výsledky studie ve své zprávě Elite Status: Global Inequalities in Flying. Podívala se při tom na 26 zemí, které patří k největším producentům emisí v letectví, a zjistila, že minimálně jednou ročně létá v takřka každé destinaci méně než polovina obyvatel.

Zpráva zvýraznila nerovnosti, které v letectví existují, tedy že malá část lidí je zodpovědná za drtivou většinu, respektive za podstatné procento ročních uskutečněných letů. Jen v USA to je 12 procent populace, která je zodpovědná za dvě třetiny (66 procent) všech letů, uvádí studie. Ve Francii jsou za polovinu všech letů zodpovědná pouhá dvě procenta obyvatel.

Za polovinu emisí z letadel může pouhé jedno procento lidí

Věda a školy

Podobný model vykazují například i Kanada a Nizozemsko. V případě první země podniká 22 procent lidí tři čtvrtiny všech uskutečněných letů, tedy 73 procent. U Nizozemců je za necelou polovinu, 42 procent letů, zodpovědných jen osm procent obyvatel. Podle serveru Independent se v tomto případě stírá rozdíl mezi vyspělými i rozvojovými zeměmi, kde je trend prakticky stejný.

Zavést daň pro časté cestovatele

„Pokud se na ně nebude dohlížet, mohou emise z odvětví, jakým je třeba letectví, zničit klima,“ uvedla za organizaci Possible Alethea Warringtonová. „Naše zpráva ukazuje, jaká panuje po světě nerovnost — malá menšina častých cestujících má podíl na velkém množství letů. Zatímco nejchudší komunity už trpí kvůli dopadům oteplování, výhodám životního stylu, který zanechává velkou uhlíkovou stopu, se těší jen pár,“ doplnila.

Řešením by podle organizace Possible bylo například zavedení jakési daně pro časté cestující, díky které by se létání stalo dražší komoditou. Lidé zodpovědní za zvyšování uhlíkové stopy a produkci emisí by prý měli přijmout větší zodpovědnost.

„Progresivní daň na letectví by z častého cestování učinila luxusní návyk. Hodně lidí cestuje, ale jen ti privilegování létají skutečně často,“ uzavřela Warringtonová.

Z LA do Tokia pod tři hodiny? Další společnost chce návrat nadzvukových letadel

Cestování

Výběr článků

Načítám