Článek
„Chceme stezku otevřít nejpozději na konci května,“ řekl Novinkám náměstek plzeňského hejtmana Pavel Čížek (STAN). Tři a půl metru široký pás povede od plzeňské okrajové části Bukovec až k Chrástu - ještě v roce 2018 tudy denně jezdily desítky vlaků, pak to nejvytíženější dráha v regionu vzala zkratkou přes nově otevřený ejpovický tunel. Správa železnic si posléze odvezla pražce, koleje i další vybavení.
„Celkové náklady budou činit sedmatřicet milionů, z osmdesáti procent by je měla pokrýt evropská dotace,“ uvedl Čížek. Podle Vladimíra Kroce, krajského koordinátora pro výstavbu cyklostezek, jde o největší investici svého druhu v celém regionu. „Pokud jde o jeden ucelený projekt, tak určitě ano,“ potvrdil Kroc. Pro srovnání: jiná významná cykloakce, lávka přivěšená na viadukt přes hracholuskou přehradu, přišla na zhruba šestnáct milionů.
Kraj zaplatí úsek k Bukovci, město krátkou, třísetmetrovou spojku ke stávajícím cyklotrasám. Radnice ale plánuje i pokračování dál směrem ke čtvrti Doubravka. V tomto přes dva kilometry dlouhém úseku půjde o skutečnou cyklomagistrálu. Využije šířku náspů někdejší dvoukolejné dráhy, na 5,5 metru široké komunikaci bude prostor i pro in-line bruslaře.
„Doděláváme dokumentaci, letos chceme začít stavět, a ještě tento rok by mohlo být hotovo,“ sdělil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN) a dodal: „V rozpočtu máme připraveno 27,5 milionu korun, uvidíme, jak dopadne soutěž.“
A ještě posed
U nástupního místa - nedaleko portálu ejpovického tunelu - chystá dotčený městský obvod volnočasovou zónu s vyhlídkou na výjezd z tunelu i na Psovské údolí u Berounky. „Říkáme tomu pracovně posed,“ prozradil doubravecký starosta Tomáš Soukup (ANO). „V plánu je kromě vyhlídky také třeba centrum pro cyklisty, pumptrack, jednoduché občerstvení, pobytová loučka. Zatím je hotová studie, v dubnu ji představíme veřejnosti,“ doplnil starosta.
Cenový odhad se pohybuje kolem dvaceti milionů. „Když to vyjde, zahájíme práce příští rok,“ uzavřel Soukup.