Hlavní obsah

Z Ostravy do Varšavy letecky, nebo vlakem? Rozhodnou ceny

4:54
4:54

Poslechněte si tento článek

Ostrava/Moravskoslezský kraj

Konkurenta v boji o cestující může za pár let získat ostravské Letiště Leoše Janáčka v Mošnově na Novojičínsku. Díky spojení s vysokorychlostní železnicí by se jím mohlo stát připravované supermoderní letiště ve Varšavě.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Dnes mohou lidé ze severu Moravy a Slezska cestovat do Varšavy letecky, a to díky pravidelné lince letecké společnosti LOT Polish Airlines.

Článek

Pokud výstavba letiště asi 40 kilometrů západně od Varšavy, které má ambici být leteckým uzlem jako třeba Dubaj, začne příští rok, za sedm let bude v provozu. Výhodou projektu Centralny Port Komunikacyjny (CPK) má být propojení s dálnicí a vysokorychlostní železnicí. Právě ta má spojit letiště s okrajovými částmi Polska i Ostravou. Cesta z moravskoslezské metropole na CPK by tak měla trvat jen dvě hodiny.

„Správa železnic na přípravě vysokorychlostní trati Ostrava–Katowice dlouhodobě úzce spolupracuje s polským protějškem CPK,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Po trati, nebo vzduchem?

Dnes se mohou dostat lidé z Ostravy do Varšavy i letecky, s odbavením na obou letištích ale trvá cesta déle než dvě hodiny. „Spolu s šíří nabídky leteckých spojení je časová dostupnost letiště z výchozího bodu pro cestující klíčovým kritériem výběru. Dále je nutné vzít v potaz čekání na odbavení a trvání procedury po příletu. Na krátké vzdálenosti do tisíce kilometrů drží v ruce trumfy vysokorychlostní železnice,“ míní Pavel Černý, vedoucí Katedry turismu a hospitality managementu na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Poláci můžou začít stavět nejmodernější letiště v Evropě

Ekonomika

Černý nedokáže odhadnout, zda v budoucnu moderní varšavské letiště ohrozí provoz na Letišti Leoše Janáčka Ostrava, nebo ho naopak posílí. „To je do jisté míry otázka různých segmentů cestujících a jejich spotřebitelského chování vzhledem ke vzdálenosti cílové destinace. Je jisté, že přímé spojení do Varšavy může fungovat do doby, dokud relativní úspora času a cena na takovém spoji ve srovnání s železnicí bude atraktivní,“ nastínil s tím, že s rozvojem vysokorychlostních tratí bude možné být z Ostravy v Praze, Varšavě i Vídni za dvě hodiny.

V tomto kontextu musí podle něj ostravské letiště aktivně pracovat na svém business modelu a hledat obchodní příležitosti i ve vazbě na dynamicky se rozvíjející turistické destinace, jakou je nyní například Albánie.

Podle vedoucího katedry může teoreticky nové letiště ve Varšavě a rychlodráha zvýšit zájem Čechů o hlavní město Polska jako turistického cíle. „V delším časovém horizontu bude Varšava jako turistická destinace i vzhledem k rozvoji vysokorychlostních železničních koridorů v tuzemsku soupeřit ve středoevropském prostoru s Drážďany, Berlínem, Mnichovem a Vídní, které představují pro Čechy tradičně atraktivnější destinace.“

Na letišti s hodinovým předstihem

Ostravské letiště loni odbavilo rekordních 493 tisíc cestujících. Kolik z nich využilo pravidelné linky do Varšavy, nesdělilo, protože počty cestujících do jednotlivých destinacích neuvádí. Dosluhující ředitel společnosti Letiště Ostrava Jaromír Radkovský pouze uvedl, že proti roku 2023 na lince stoupl počet cestujících o 23 procent.

„Linka je oblíbená především díky možnosti přestupu do světových destinací. Nejčastěji cestující využívali návazné lety do Bruselu, New Yorku, Stockholmu, Amsterdamu, Paříže a Curychu,“ vysvětlil.

Spojení bude i nadále konkurenceschopné a nabídne rychlost, pohodlí a efektivitu, kterou vlak nemůže poskytnout.
Jaromír Radkovský, ředitel Letiště Ostrava

Otevření supermoderního varšavského letiště se nebojí. „Je to zajímavý projekt, ale věřím, že linka mezi Ostravou a Varšavou si své místo u cestujících udrží i po jeho zprovoznění,“ zmínil a upozornil, že v současnosti stačí dorazit pouze hodinu před odletem do Varšavy, kam samotný let trvá méně než hodinu.

„Proto je linka velmi atraktivní. Navíc transfer na navazující lety ve Varšavě je mnohem rychlejší a pohodlnější než absolvovat odbavení po příjezdu vlakem. Díky tomu bude spojení i nadále konkurenceschopné a nabídne rychlost, pohodlí a efektivitu, kterou vlak nemůže poskytnout,“ shrnul Radkovský.

Ani náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO) si nemyslí, že varšavský hub a jeho napojení na vysokorychlostní železnici v budoucnu výrazně ovlivní počty pasažérů na ostravském letišti. Má naopak za to, že každé kvalitní propojení moravskoslezského regionu je výbornou příležitostí pro zvýšení samotného zájmu o něj.

Ostravské letiště odbavilo loni rekordní počty cestujících i nákladu

Ekonomika

Ostrava rozšiřuje pravidelné letecké spojení. Od jara také do Girony

Cestování

Výběr článků

Načítám