Hlavní obsah

Vyznavačů jízdy na lehokole v Česku přibývá

BRNO

V Česku každoročně přibývá fanoušků jízdy na lehokole. Sportování v křesle mezi dvěma koly je totiž mnohem pohodlnější než na klasickém bicyklu. Podle Romana Kříže, který pořádá mezinárodní setkání lehokol, roste počet lehocyklistů každoročně asi o dvacet procent. V současnosti je jich v zemi kolem tří set.

Foto: ČTK

Pár lehopedů

Článek

"Díváte se na televizi z křesla nebo sedíte na zábradlí?," odpovídá většinou Kříž zvědavcům na otázku, proč je jízda na lehokole pohodlnější než na běžném bicyklu. Kromě většího komfortu patří k hlavním výhodám také lepší rozhled do krajiny a menší fyzická náročnost jízdy.

"Díváte se na televizi z křesla nebo sedíte na zábradlí?," odpovídá většinou Kříž zvědavcům na otázku, proč je jízda na lehokole pohodlnější než na běžném bicyklu. Kromě většího komfortu patří k hlavním výhodám také lepší rozhled do krajiny a menší fyzická náročnost jízdy.

"Lehokolo má nižší těžiště, takže klade menší odpor vzduchu. Jízda z kopce nebo po rovině je tudíž rychlejší. Do kopce je sice jízda mírně pomalejší, protože se nelze do pedálů postavit a využít váhy celého těla, jde se ale zapřít do sedačky a kopec trpělivě vyšlapat," tvrdí Kříž.

Lehokola se vyvíjela společně s koly

Historie lehokol sahá do počátku minulého století, kdy se vyvíjela souběžně s běžným jízdním kolem. "Viděl jsem dokonce prvorepublikové záběry z pražských ulic, kde bylo paradoxně lehokol opravdu hodně. Zlom nastal, myslím, někdy kolem roku 1930, kdy neznámý cyklista vyhrál hodinový závod na krytém okruhu a porazil tehdy nejlepší světové cyklisty. Mezinárodní cyklistická federace se tehdy usnesla, že lehokola nesmí na závody," řekl výrobce lehokol Aleš Zemánek.

Lehokola od té doby přestala být pro firmy zajímavá, protože se nemohla nijak prezentovat.

:.Vítězslav Vala byl jedním ze 130 lehopedistů na třídenním mezinárodním setkání lehokol, které skončilo 14. září na Hodonínsku. foto: ČTK/Václav Šálek

Malá obroda lehokol začala kolem roku 1980, kdy se na kola začaly masivně montovat převody a bylo k dispozici více nových součástek. "Dnes existuje v Evropě asi šest, sedm firem, které se specializují na výrobu lehokol," dodal Zemánek.

Na lehkokole může jezdit snad každý

Povědomí Čechů o lehokolech pomalu roste. "Ještě před šesti lety, kdy jsem s lehokoly začínal, si na mě lidé ukazovali a mysleli si, že jsem nějak ochrnutý. Pak se velice divili, když jsem zastavil a normálně sestoupil," řekl Kříž.

Povědomí Čechů o lehokolech pomalu roste. "Ještě před šesti lety, kdy jsem s lehokoly začínal, si na mě lidé ukazovali a mysleli si, že jsem nějak ochrnutý. Pak se velice divili, když jsem zastavil a normálně sestoupil," řekl Kříž.

Lehokolo je podle něj ideální nejen pro lidi, kteří trpí bolestmi zad nebo krku. Stále více lidí prý začíná na lehokole jezdit na doporučení lékaře, například kvůli zažívacím potížím. ,,Na lehokole není problém ujet 120 kilometrů, aniž by vás bolela záda nebo zadek", dodal Kříž.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám