Hlavní obsah

Výletní plavby jsou jako velký flám

Právo, Bohuslav Borovička

Pokud vás zvyk vstávat v pět ráno neopustí ani o dovolené, na výletní lodi můžete hned poté zamířit do jídelny. Už je prostřeno, na ohřívaných mísách šunka, slanina, vajíčka na desatero způsobů a vždy něco z exotičtější kuchyně. Ve džbánech se chladí ovocné šťávy a v chlazených vitrínách najdete všechno ostatní – máslo, džemy, jogurty, med…

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Výletní loď je kolos, který v každém přístavu, v němž se objeví, budí velkou pozornost.

Článek

Tak vypadá snídaně pro ranní ptáčata. V sedm hodin začíná i pro ty ostatní, což znamená, že se otevřou další jídelny a množství pokrmů se znásobí.

Takové je první a pak i všechna ostatní rána na luxusní výletní lodi. Ty brázdí Karibské moře, Indický a Tichý oceán, ale také moře Středozemní a k Evropě přiléhající Atlantik a jsou dokonce i výletní plavby po Severním moři. Výběr délky plavby, její trasy a míry luxusu je dalším z oříšků, které musí člověk před konečnou volbou rozlousknout. Nejčastěji trvá jeden okruh týden až deset dní, ale jsou i plavby, které mohou trvat několik měsíců.

:.Slunění na palubě patří k oblíbeným kratochvílím během plavby.foto: Právo/Bohuslav Borovička

Cena se odvíjí také od kabiny, kterou zvolíte. Ty vnitřní, bez oken, jsou nejlevnější a na opačném konci jsou kajuty s balkónem, či apartmány.

Lodní kufry

Když se při nástupu na loď díváte na zavazadla, jejichž hromady útroby lodi polykají, uvědomíte si význam výrazu lodní kufr. Je to obrovské zavazadlo, se kterým zpravidla manipulují dva nosiči. Podle množství lodních kufrů poznáte, jaký podíl zkušených výletníků s vámi popluje. Ti ostatní totiž zpravidla volí zavazadlo běžných rozměrů, které si člověk na týdenní dovolenou bere.

To ale pak zejména dámy dovádí až k sebevražedným náladám. Naznačí to hned první podvečer – banket, který před večeří pořádá kapitán plavidla. Všichni lodní důstojníci se seřadí podle důležitosti a s kapitánem v čele každého z tisícovky hostů osobně přivítají.

Lesku jejich uniforem musejí odpovídat nákladné róby dam a šperky na jejich hrdlech, smokingy, nebo alespoň tmavé obleky pánů. Banket na uvítanou, lodní ples, případně další společenské akce tak trochu připomínají bály na carském dvoře.

Některé společnosti nabízejí i méně honosné varianty výletních plaveb, nicméně společenské oblečení alespoň k večeři je nezbytností vždy. Chlap to se dvěma obleky zvládne, ale dáma lodní kufr snadno naplní.

Od rána do noci

Výletní lodi jsou různě velké luxusní plovoucí hotely, které poberou obvykle jeden až dva tisíce cestujících a mají několik set členů posádky. Kromě ubytovacích prostor, restaurací, kaváren a barů je loď vybavena tak, aby nabízela rozptýlení a zábavu od rána do hluboké noci. Na horní palubě je jeden nebo více bazénů, někde v podpalubí je posilovna a masáže, kurty na squash nebo tenis, bowling. Knihovna, kino, společenský a divadelní sál, kadeřnictví a další zkrášlovací služby a samozřejmě obchody.

:.Při vplouvání do přístavu plavidlo řídí místní lodivod. foto: Právo/Bohuslav Borovička

Kromě stravy, která se podává tak asi sedmkrát denně, se dají provozovat i četné sportovní aktivity, dětem ráno a dospělým pak odpoledne a večer jsou určeny nejrůznější soutěže a kvízy, varietní představení, v nichž nechybějí artisté, kouzelníci, zpěváci a tanečnice, vyhazující nohy do výšky. Po půlnoci někde v lodních prostorách vypukne diskotéka, která trvá do časných ranních hodin. Navázat na ni můžete tím, čím toto povídání začíná, snídaní pro ranní ptáčata.

Kromě lodního plesu se zpravidla koná i ples maškarní, ale také – a to není žádná legrace, nýbrž velmi vážně pojímaná záležitost – nácvik opouštění lodi v případě nouzové situace. Když už jsme u věcí vážných, na palubě je samozřejmě zdravotnická ordinace s jedním nebo více lékaři a s dalším personálem.

Zastávky v přístavech

K plavbě z místa na místo loď většinou využívá večerních a nočních hodin. Výjimečně při delších vzdálenostech se pluje i ve dne. Jinak se dny, nebo jejich část tráví v přístavech a cestující mají několik hodin volna k jejich návštěvě a prohlídce.

V některých přístavech však není nic k vidění, a tak jsou k molu přistaveny autobusy a vy si můžete v lodní recepci koupit výlet po ostrově, k němuž jste zavítali, nebo někam, kde vám mají co ukázat. Výletní plavby jsou tím pádem příležitostí odpočinout si a aniž byste se stěhovali z místa na místo, nahlédnout během týdne či deseti dnů do více míst najednou.

Jak zhruba vypadá např. Velká cesta po Středomoří na lodi Norwegian Jade? Nalodíte se v Barceloně a třetího dne ráno přistanete nedaleko Říma. Po jeho prohlídce vyplujete a za další dva dny přicházejí na řadu Athény. Po nich následuje turecký Izmir a dva dny v egyptské Alexandrii s výletem do Káhiry a s prohlídkou pyramid. Následuje Malta, marocká města Casablanca a Agadir, Kanárské ostrovy a Madeira. Po zastávce ve španělské Malaze končí plavba tam, kde před třemi týdny začala, v Barceloně.

Podobné je to v Karibiku, kde bývá výchozím přístavem americké Miami, nebo v Tichomoří, kde může plavba začínat a končit třeba na Tahiti.

Rady na cestu
Důležitá je výbava na cestu. Kromě sportovního a turistického oblečení by zejména dámy měly volit garderóbu tak, aby se necítily trapně, když si stejné šaty na sebe vezmou už potřetí.
Pobyt na lodi je – téměř – all inclusive. Platí se pouze za alkoholické nápoje, za kadeřníka, případně za další nadstandardní služby. Nejlevnější nejsou ani fakultativní výlety na pobřeží.
Spropitné - platí se v závěrečný den, kdy jsou do každé kajuty doručeny obálky. Na každé z nich je napsáno, komu je určena a lodní noviny vás už několik dní dopředu upozorní, jaká je doporučená výše spropitného. Některé cestovky uvádějí, že je třeba počítat zhruba s deseti dolary na osobu a den. Ve skutečnosti to ale bývá spíš dvakrát tolik. Protože o spropitné se hlásí nejen číšník, který vás obsluhuje při večeři a jeho pomocník, nebo steward, který uklízí vaši kajutu. Na seznamu je i vrchní ubytovatel a jeho zástupce, vedoucí restaurace, ředitel lodní zábavy a řada dalších.
Víza a formality - během cesty zpravidla loď kotví i v přístavech zemí, s nimiž nemáme bezvízový styk. V takovém případě slouží k povolení výstupu na pevninu lodní karta a není nutné si vyřizovat vízum.
Telefon a internet - velká námořní plavidla jsou vybavena moderní komunikační technikou, a tak není problém komunikovat s domovem jak telefonicky, tak prostřednictvím internetu.
Pojištění - jako všude v zahraničí, i na výletní plavbě je dobré mít sjednáno cestovní pojištění. Nestačí (ani ve Středomoří) evropská karta pojištěnce, protože lékařské ošetření se na lodi platí hotově. Pojištění se uzavírá pro oblast, v níž se budete pohybovat. Někdy to bude na rozhraní dvou pojišťovnami vymezených oblastí (např. USA a tzv. ostatní svět). Při uzavírání pojištění je potřebné si podrobnosti ujasnit.
Související témata:

Související články

VIDEO: Královské pólo se hraje i na sněhu

Pólo má většina z nás spojeno s nažehlenými britskými gentlemany. Tato hra může mít ale i jinou podobu. Pólo je velice oblíbené v horských oblastech od...

Výběr článků

Načítám