Článek
Generální manažer společnosti Laurent Castaing uvedl, že jeho tým plachty dlouho uvádí jako takzvaně eco-friendly řešení pro budoucnost. Obří výletní lodě by však vyžadovaly i stejně obří plachty, které je při současných technologiích a za užití známých materiálů složité zkonstruovat. Loďařská společnost proto přišla s jiným řešením, píše server CNN.
Představila plachty, které by se skládaly jako akordeon, přičemž by plavidlo využívalo ještě přídavný pohon v podobě motoru a vrtulí, tudíž by celé nemuselo spoléhat jen na silný vítr. Stožáry by navíc dokázaly rotovat a naklánět se, díky čemuž by loď zvládla proplout i pod mosty.
Možná i pro jachty
Koncept nazvaný Solid Sail/AeolDrive je ve výrobním procesu už celou dekádu a jeho testování stále probíhá. Bude proto trvat, než se obří skládací plachty dostanou do skutečného provozu.
Podle společnosti Chantiers de l’Atlantique, jež stojí například za plavidlem MSC Grandiosa, by však pohon dokázal snížit vyprodukované emise až o 50 procent.
Chantiers de l'Atlantique will soon have a huge prototype "mast / sail" on its site
— maritimemag (@maritimemag1) February 17, 2021
Chantiers de l’Atlantique will soon have a huge prototype “mast / sail” on its site (in French) pic.twitter.com/T7lHo8N6eJ
Koncept prý na trhu vyvolal velký zájem a mohl by se případně rozšířit také na soukromé jachty. Vznikl nicméně primárně pro klasické výletní lodě a tímto směrem se jeho případné nasazení do provozu bude rovněž ubírat.
Výletní plavby jsou aktuálně ve fázi hibernace kvůli pandemii covidu-19. Mnoho společností utrpělo velké finanční ztráty, některé už dříve uvedly, že ani letos s loděmi nevyplují.