Hlavní obsah

Výletní dráhu v Košicích obsluhuje nejstarší parní lokomotiva ve střední Evropě

Novinky, Michael Švarc

Slovensko nejsou pouze Tatry, turistických lákadel nabízí sousední země mnohem více. K objevování vybízejí třeba Košice se svým historickým jádrem a pozornost rodin s ratolestmi by mohla přitáhnout tamní Dětská železnice – ojedinělá zážitková dráha, po které se prohánějí vlakové soupravy, jejichž provoz zajišťuje mimo jiné i nejstarší parní lokomotiva ve střední Evropě.

Foto: archiv Dětské železnice

Lokomotiva Katka byla vyrobena v roce 1884.

Článek

Úzkorozchodná Dětská železnice, nazývaná někdy též Čermelská, podle údolí, kterým prochází, je v mnohém unikátní. Od samého počátku totiž slouží jako ryze turistická a za tímto účelem byla také mezi léty 1955 a 1956 zbudována. V někdejším Československu šlo o první rekreační dráhu a zároveň o jedinou, která přežila až do dnešní doby. Další podobné se nacházely například v Prešově či v Plzni.

Mezi obyvateli Košic a turisty je Dětská železnice obzvláště v létě velmi vyhledávaná. Jednak kvůli lesnaté a klidné krajině Čermelského údolí, ale také z důvodu, že soupravu dodnes obsluhují vyjma dieselových lokomotiv i dvě parní. Jedna z nich, Katka, je navíc tou vůbec nejstarší ve střední Evropě, vyrobena byla už v roce 1884.

Koncept pochází ze SSSR

Návštěvníci by se ale neměli nechat zmást názvem, pouze dětem dráha určena rozhodně není. Současný název odkazuje k původnímu – Pionýrská železnice.

Kromě rekreačního účelu si totiž dráha kladla za cíl vychovávat mladé železničáře, kteří si zde mohli vyzkoušet, co obnáší například práce strojvedoucího či průvodčího. „Dodnes tuto tradici držíme a máme Klub mladých železničářů, což jsou skuteční nadšenci. Jediná obdoba tohoto konceptu je pak v Budapešti,“ tvrdí přednosta stanice Igor Holéczy.

Foto: Michael Švarc, Novinky

Parní vlaky jezdí o víkendu a svátcích.

Koncept pionýrských železnic pochází ze Sovětského svazu, kde dráhy vznikaly už ve 20. letech minulého století. „Šlo o způsob, jakým se tehdy pracovalo s lidmi, protože všichni měli být organizovaní a vychovávaní pro určitou činnost,“ vysvětluje Holéczy.

Na Dětské železnici se nacházejí dolní stanice Čermel a horní Alpinka, která podle Holéczyho velmi často slouží jako výchozí bod k výletům do okolí. Sezóna na dráze začíná v květnu a trvá do září, o letních prázdninách jezdí vlaky po celý týden.

Zatímco ve všední dny je souprava primárně obsluhována dieselovými lokomotivami, o víkendech a svátcích naopak těmi parními. Samotná jízda trvá zhruba 20 minut a zpáteční lístek vyjde dospělého na čtyři eura, tedy jen něco málo přes sto korun. Děti do 15 let mají jízdné za polovinu.

Výběr článků

Načítám