Článek
Teď končí „dráty“ v Klatovech. „Elektrizace navazujícího úseku do Železné Rudy-Alžbětína umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem,“ uvedl Dušan Gavenda, tiskový mluvčí Správy železnic. „Odpadne nutnost přestupu nebo výměny lokomotiv v Klatovech a zkrátí se tak doba cestování do populárních šumavských středisek,“ konstatoval Gavenda.
Třeba rychlíky Berounka z Prahy a Plzně - přímo až na Šumavu zatím jezdí pouze dva denně - nyní ztrácejí čekáním v Klatovech přes deset minut, ostatní spoje tady končí a cestující přestupují na osobáky do Železné Rudy.
„Po elektrizaci se počítá s nasazením nových jednotek a rychlíky již nebudou jezdit dvakrát denně, ale třeba každé dvě hodiny,“ řekl Novinkám Pavel Purkart ze společnosti Poved, která pro plzeňské hejtmanství organizuje veřejnou dopravu. „Později se počítá i s tím, že by většina vlaků jezdila do Železné Rudy už z Plzně,“ podotkl Purkart.
Parním vlakem po Žitavské úzkokolejce. Staré časy ožívají jen kousek od Liberce

Teď rychlíky na Šumavu tahají staré dieselové lokomotivy přezdívané Brejlovec. „Jejich provoz je strašně drahý, i proto jich jezdí tak málo,“ podotkl Purkart. Jinak vozí cestující RegioNovy. „Ty by měly nahradit moderní soupravy RegioFox,“ doplnil Purkart.
Modernizace čeká i další tratě
Elektrizace bude stát kolem 1,5 miliardy. „Doplní se trakční sloupy, natáhnou troleje a vybudují zařízení nezbytná pro provoz elektrických vlaků,“ vysvětlil Gavenda a dodal: „Práce nezahrnují finančně náročné úpravy trati, které by vyžadovaly dlouhou přípravu, posuzování vlivu stavby na životní prostředí a mnohdy složité projednávání přípravných dokumentací.“ Společnost, která zajistí potřebný projekt, už Správa železnic vybrala.

Vlaky Regiofox
Elektrické soupravy mají do deseti let začít jezdit i na některých dalších tazích v Plzeňském kraji. Nejblíže je modernizace lokálky z Nýřan do Heřmanovy Huti. „Tam se předpokládá realizace v letech 2026 až 2027,“ sdělil Gavenda.
V letech 2030 až 2032 mají dostat trolej i trati Tachov-Planá u Mariánských Lázní, Horažďovice-Sušice a Domažlice-Poběžovice, po tomto horizontu má dojít na dráhu Pňovany-Bezdružice, Ejpovice-Radnice, Rokycany-Nezvěstice a také na železnici z Plzně do Žatce. „Tam bychom uvítali bližší termín, je to jedna z našich priorit,“ upozornil Purkart.
V německých vlacích zavedou „šmajchlovací kupé“ pro větší soukromí cestujících
