Hlavní obsah

Vlaky na Šumavu budou eko. Železničáři protáhnou trolej až do Železné Rudy

Plzeň

Rychlejší, tišší, ekologičtější. Tak má za pár let vypadat provoz na významné železniční trati z Klatov do Železné Rudy. Správa železnic chce začít s výstavbou trolejí na 49 kilometrů dlouhém úseku za tři roky, hotovo by mělo být v roce 2029.

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Zatím tahají rychlíky do Železné Rudy staré dieselové lokomotivy „Brejlovec“. Ilustrační foto

Článek

Teď končí „dráty“ v Klatovech. „Elektrizace navazujícího úseku do Železné Rudy-Alžbětína umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem,“ uvedl Dušan Gavenda, tiskový mluvčí Správy železnic. „Odpadne nutnost přestupu nebo výměny lokomotiv v Klatovech a zkrátí se tak doba cestování do populárních šumavských středisek,“ konstatoval Gavenda.

Třeba rychlíky Berounka z Prahy a Plzně - přímo až na Šumavu zatím jezdí pouze dva denně - nyní ztrácejí čekáním v Klatovech přes deset minut, ostatní spoje tady končí a cestující přestupují na osobáky do Železné Rudy.

„Po elektrizaci se počítá s nasazením nových jednotek a rychlíky již nebudou jezdit dvakrát denně, ale třeba každé dvě hodiny,“ řekl Novinkám Pavel Purkart ze společnosti Poved, která pro plzeňské hejtmanství organizuje veřejnou dopravu. „Později se počítá i s tím, že by většina vlaků jezdila do Železné Rudy už z Plzně,“ podotkl Purkart.

Parním vlakem po Žitavské úzkokolejce. Staré časy ožívají jen kousek od Liberce

Cestování

Teď rychlíky na Šumavu tahají staré dieselové lokomotivy přezdívané Brejlovec. „Jejich provoz je strašně drahý, i proto jich jezdí tak málo,“ podotkl Purkart. Jinak vozí cestující RegioNovy. „Ty by měly nahradit moderní soupravy RegioFox,“ doplnil Purkart.

Modernizace čeká i další tratě

Elektrizace bude stát kolem 1,5 miliardy. „Doplní se trakční sloupy, natáhnou troleje a vybudují zařízení nezbytná pro provoz elektrických vlaků,“ vysvětlil Gavenda a dodal: „Práce nezahrnují finančně náročné úpravy trati, které by vyžadovaly dlouhou přípravu, posuzování vlivu stavby na životní prostředí a mnohdy složité projednávání přípravných dokumentací.“ Společnost, která zajistí potřebný projekt, už Správa železnic vybrala.

Foto: Novinky

Vlaky Regiofox

Elektrické soupravy mají do deseti let začít jezdit i na některých dalších tazích v Plzeňském kraji. Nejblíže je modernizace lokálky z Nýřan do Heřmanovy Huti. „Tam se předpokládá realizace v letech 2026 až 2027,“ sdělil Gavenda.

V letech 2030 až 2032 mají dostat trolej i trati Tachov-Planá u Mariánských Lázní, Horažďovice-Sušice a Domažlice-Poběžovice, po tomto horizontu má dojít na dráhu Pňovany-Bezdružice, Ejpovice-Radnice, Rokycany-Nezvěstice a také na železnici z Plzně do Žatce. „Tam bychom uvítali bližší termín, je to jedna z našich priorit,“ upozornil Purkart.

V německých vlacích zavedou „šmajchlovací kupé“ pro větší soukromí cestujících

Cestování

Výběr článků

Načítám