Hlavní obsah

Vinice a letiště v jednom. Ve Florencii vznikne unikátní terminál

Co se vám vybaví, když se řekne Toskánsko? Pravděpodobně to bude malebná kopcovitá krajina plná cypřišů a pak ještě vinice. Právě ty budou středobodem nového terminálu, který vznikne na letišti Ameriga Vespucciho u Florencie. Vinohrad má kompletně pokrýt jeho střechu a přispět k udržitelnosti.

Foto: Profimedia.cz

Réva na střeše nemá plodit kvůli potenciální kontaminaci.

Článek

Za projektem stojí firma Rafael Viñoly Architects‘ se sídlem v New Yorku, letištní terminál má podle společnosti posloužit jako nový milník pro udržitelnou budoucnost Florencie. Svým provedením navíc vyjadřuje poctu místnímu vinařskému odvětví. Informuje o tom server CNN.

„Myšlenkou budovy je přetvořit to nejzásadnější z toskánské krajiny, což je podle nás vinice. Jeden její konec bude přímo navazovat na zemi, vytvoří se tak svah, pod který terminál ukryjeme,“ uvedl ředitel architektonického studia Román Viñoly.

Projekt má být dokončen ve dvou fázích, a to v letech 2026 a 2035. Podle Viñolyho je morální povinností budovat nové stavby s ohledem na udržitelnost.

Zelená střecha pokrývající takřka 76 tisíc metrů čtverečních by měla životnímu prostředí poskytnout řadu plusů, mimo jiné vytvoří přírodní izolaci. Má rovněž terminálu pomoci s tím, aby byl více efektivní z hlediska energií. Mezi řadami s vinnou révou budou totiž umístěny i solární a fotovoltaické panely.

Rok žila ve Florencii a říká: Italové se považují za velmi důležitý národ, o Češích si myslí své

Slepá mapa

Samotná střecha se osadí révou, která nebude plodit, aby nedošlo k její kontaminaci. Hrozny se budou pěstovat o kousek dál od letištní plochy, v tuto chvíli však není jasné, kdo se o produkci vína postará.

Pozitivní přínos rozporuje

Filippo Weber, zakladatel italské architektonické firmy Weber Architects, jež se soustředí na udržitelné budovy, se domnívá, že se možná více pozornosti věnovalo vzhledu vinice a celé stavbě než jejímu pozitivnímu přínosu. Uvádí, že vinohrad bude zřejmě nutné zavlažovat spoustou vody. „Réva navíc není zelená celoročně, což snižuje její potenciál pro kompenzaci vyprodukovaného uhlíku,“ míní Weber.

Foto: Profimedia.cz

První část projektu by měla být hotová za dva roky.

Sporné je údajně i využití solárních a fotovoltaických panelů, které nevytvoří dostatečnou plochu pro tvorbu energie, navíc hrozí, že je rostoucí réva zastíní. Weber dodává, že ekologičtější letiště navíc nebudou mít citelný dopad na snížení emisí, s tím se musí popasovat především samotné aerolinie.

Letečtí dopravci se podle CNN zavázali, že chtějí být do roku 2050 uhlíkově neutrální; dosažení takového cíle se však v tuto chvíli jeví jako nereálné. Viñoly nicméně doufá, že jeho projekt bude motivací pro letiště po celém světě, aby braly udržitelnost vážně. Šéf architektonického studia zároveň doufá, že lidé nebudou do budoucna považovat letiště jen za tranzitní místa, ale i za svébytné destinace, jejichž návštěva je rovněž zážitkem.

Jedna z nejmalebnějších italských destinací bude dostupnější než kdy dřív. Otevřou tu letiště

Cestování

Výběr článků

Načítám