Článek
I když z nové věže mohou zájemci vidět třeba radnice, věže svatoštěpánského dómu či mrakodrapy OSN, vyrostla hlavně kvůli budoucímu nádraží. To se staví na místě bývalého jižního nádraží - Südbahnhofu. Věž lidem umožní sledovat, jak pokračuje výstavba.
Projekt označují představitelé rakouských drah (ÖBB), politici i rakouská média za stavbu století. Stát má podle ÖBB kolem 933 miliónů eur (23,12 miliardy Kč). Mluví se ale o tom, že cena bude vyšší. Rakouský účetní dvůr, který je obdobou českého Nejvyššího kontrolního úřadu, financování stavby nádraží kritizoval.
Projekt označují představitelé rakouských drah (ÖBB), politici i rakouská média za stavbu století. Stát má podle ÖBB kolem 933 miliónů eur (23,12 miliardy Kč). Mluví se ale o tom, že cena bude vyšší. Rakouský účetní dvůr, který je obdobou českého Nejvyššího kontrolního úřadu, financování stavby nádraží kritizoval.
Rakouská ministryně dopravy Doris Buresová řekla, že peníze do nového nádraží a železniční infrastruktury jsou "dobře investované", i když se prý nyní musí šetřit. Uvedla, že veřejnost bude moci i díky věži celý postup "transparentně sledovat". Podle šéfa ÖBB Christiana Kerna projekt ukazuje, že drahám záleží na "modernosti a otevřenosti". Zlobí ho prý, když se říká, že se peníze vyhazují oknem. "Investujeme do Rakouska a příštích generací," řekl.
Nová rozhledna je vysoká přesně 66,72 metru. Její konstrukce váží 135 tun. Základna měří osm krát sedm metrů, špička 20 krát 20 centimetrů. Na věž se spotřebovalo 160 kubíků smrkového dřeva. K vyhlídkové plošině, která je ve výšce asi 40 metrů, jezdí dva prosklené výtahy.
Jimi se ale první hosté nesvezli. Měly totiž hned při své premiéře poruchu. Zájemci, kteří si chtěli obhlédnout staveniště a pokochat se pohledem na vídeňské centrum, tak museli zdolat nejdřív 250 plechových schodů. Pro některé to úplně příjemný zážitek nebyl. Materiál, z něhož je schodiště vyrobeno, má v sobě malé dírky. "Když se na to člověk zaměří, tak vidí až dolů. To mi dobře nedělalo," řekl po výstupu jeden z návštěvníků věže.
Pod rozhlednou je informační centrum. V něm zájemci uvidí mimo jiné model budoucího nádraží a čtvrti či 3D animaci. Vstup na věž i do expozice je zdarma.
Nové nádraží by mělo být hotové v prosinci 2014. Stane se křižovatkou tří koridorů. Jeden spojí Paříž s Bratislavou. Druhý povede z Atén přes Prahu do Německa, třetí z Gdaňsku přes Brno a Bratislavu do Benátek.
Projekt vzniká na ploše 109 hektarů. Zahrnuje mimo jiné 100 kilometrů kolejí, 300 výhybek, osm kilometrů protihlukových zdí, pět zastřešených nástupišť o průměrné šířce 12 metrů, 630 parkovacích míst pro auta a 1150 pro kola či nákupní centrum. Vedle nádraží vyroste nová čtvrť s parky, 5000 bytů pro 13 000 lidí, kancelářemi, hotelem, školkou a vzdělávacím kampusem. Počítá se se vznikem 20 000 pracovních míst.
Plán zahrnuje i nové ulice a cyklostezky. Investice do celého areálu by se měla pohybovat kolem čtyř miliard eur (zhruba 99,13 miliardy Kč). Nová čtvrť by měla být hotova v roce 2019.