Článek
Zajímavou expozici pomohla připravit sběratelka Věra Čížková, která se historickými kočárky zabývá už osm let. Zatím jich shromáždila přes tři sta a ty nejvzácnější zapůjčila do Šluknova.
Kozí spřežení
První dětský kočárek spatřil světlo světa v Anglii. Pro mrňavého vévodu z Devonshire jej r. 1733 vymyslel zahradní architekt William Kent. Šlo vlastně o zmenšený cestovní kočár, takže měl místo držadla opratě a táhla jej koza. Novinka se zalíbila a anglická šlechta se předháněla, kdo bude mít nejluxusnější.
Do kočárku se pak už zapřáhl kůň nebo pes, dospělí šli vedle. Bylo to však o strach, zvířecí tahouni nepatřili zrovna k nespolehlivějším. A tak když se koncem 19. století objevily první kočárky, které tlačil vlastní rukou člověk, všem se ulevilo.
Jenže přišel jiný problém - a ne ledajaký. Koncem 19. století policie zatkla pár žen, které jely s kočárkem po chodníku a ne po vozovce jako ostatní vozidla. Skončilo to dokonce až u soudu. Ten pak po bouřlivé diskusi poslal kočárky legálně pouze na chodník.
Krásná Princeska
Asi v nejmalebnějších vozících si miminka hověla počátkem 20. století. Hitem se stala tzv. Princeska s velkými koly a vysokým podvozkem, na němž trůnila korbička s bohatě řasenými záclonkami a kanýry. S moderní silniční dopravou se zmodernizovaly i dětské kočárky.
Aerodynamickým tvarem kopírovaly automobily - včetně okének z celuloidu, diskových kol, obřích blatníků i stahovacích střech. A protože se zvýšila kvalita cest, snížil se i jejich podvozek.
Kočárky se stále vyvíjely, původní dřevo a plech nahradilo vrbové proutí, textil, postupně přišly plasty i koženka. Převrat pak způsobily tzv. golfky, od nichž už nebylo daleko k dnešním tříkolkám a pak ke skládacím kombinacím s autosedačkou.