Článek
V železničním Järnvägsmuseu se nachází jedna ze světových unikátních sbírek skutečných parních i elektrických lokomotiv, které projížděly Švédskem a vůbec celou Skandinávií již od dob vzniku vlakové dopravy, to jest přesně před 152 roky.

Figuríny cestujících a průvodčího ve skutečném železničním vagóně v Järnvägsmuseu

Modely znázorňující prvopočátky železniční dopravy ve Švédsku.

Elektrický vůz z druhé poloviny 20. století

Tabulka na elektrickém voze z roku 1925

Král Oscar II. cestoval v luxusním voze určeném pouze královské rodině.

Vagón II. třídy

Parník Gustav V již přepravoval vlaky z přístavu v Trelleborgu, model tehdejšího trajektu.
Před dvěma roky, kdy se muzeum otevřelo u příležitosti výročí 150 let vzniku železniční dopravy ve Švédském království, byly některé lokomotivy posazeny na koleje a uvedeny v provoz pro potěšení návštěvníků.
Vězeňský i královský vagón
V mnoha halách jsou vystaveny jednotlivé kusy, do mnohých z nich se může vlézt a osahat si například keramické toalety, nastavit teplo či zimu, ozkoušet lehátka v lůžkovém voze či dřevěné lavice pro cestující II. a III. třídy. V dřevěném "dobytčáku" za zamřížovanými okny se zas převáželi vězni, z vagónu se ozývá žalostné skučení kriminálníků.
Tuhle je zas vystavena královská souprava vozů s elegantním interiérem i figurínou samotného krále. Mezi maketami vláčků nalezneme například lokomotivu se sněžnou frézou, která rozhrnovala závěje sněhu napadaného na koleje.
Mezi mnohými figurínami nechybí dělník umouněný jak čert, jenž tlačí kolečko s kamením a zeminou. Za ním jsou pryčny na spaní identické s těmi, které používali opravdoví pracující na dráze. Tak si lze představit podmínky, za nichž se pracovalo před 152 roky, když se stavěla železnice.
Nobelův vynález pomáhal při stavbě
V jiné místnosti je zase vystavená bomba s dynamitem podobná našemu propan-butanovému vařiči. Dynamit se používal na odstřelování skal a kamene při stavbě tratí v době, kdy Alfred Nobel tuto výbušninu vyrobil.

Nobelův aktuální vynález byl využívaným pomocníkem při budování železničních tratí.

Plivání na zem zakázáno!

Pod některé exponáty je možno také vlézt.

Klička mechanizmu ovlivňujícího teplotu uvnitř cestovního vozu: kallt nebo warmt, zima nebo teplo

Trafika na nádraží

Model železničního neštěstí
Mezi fotografiemi a modely vlaků nechybí poněkud morbidní záznamy a autentické znázornění vlakového neštěstí, při kterém zemřelo mnoho cestujících.
Jedinou vadou na kráse je to, že v muzeu nejsou všechny exponáty opatřeny vysvětlivkami v angličtině, ale pouze ve švédštině.