Článek
V železničním Järnvägsmuseu se nachází jedna ze světových unikátních sbírek skutečných parních i elektrických lokomotiv, které projížděly Švédskem a vůbec celou Skandinávií již od dob vzniku vlakové dopravy, to jest přesně před 152 roky.
Před dvěma roky, kdy se muzeum otevřelo u příležitosti výročí 150 let vzniku železniční dopravy ve Švédském království, byly některé lokomotivy posazeny na koleje a uvedeny v provoz pro potěšení návštěvníků.
Vězeňský i královský vagón
V mnoha halách jsou vystaveny jednotlivé kusy, do mnohých z nich se může vlézt a osahat si například keramické toalety, nastavit teplo či zimu, ozkoušet lehátka v lůžkovém voze či dřevěné lavice pro cestující II. a III. třídy. V dřevěném "dobytčáku" za zamřížovanými okny se zas převáželi vězni, z vagónu se ozývá žalostné skučení kriminálníků.
Tuhle je zas vystavena královská souprava vozů s elegantním interiérem i figurínou samotného krále. Mezi maketami vláčků nalezneme například lokomotivu se sněžnou frézou, která rozhrnovala závěje sněhu napadaného na koleje.
Mezi mnohými figurínami nechybí dělník umouněný jak čert, jenž tlačí kolečko s kamením a zeminou. Za ním jsou pryčny na spaní identické s těmi, které používali opravdoví pracující na dráze. Tak si lze představit podmínky, za nichž se pracovalo před 152 roky, když se stavěla železnice.
Nobelův vynález pomáhal při stavbě
V jiné místnosti je zase vystavená bomba s dynamitem podobná našemu propan-butanovému vařiči. Dynamit se používal na odstřelování skal a kamene při stavbě tratí v době, kdy Alfred Nobel tuto výbušninu vyrobil.
Mezi fotografiemi a modely vlaků nechybí poněkud morbidní záznamy a autentické znázornění vlakového neštěstí, při kterém zemřelo mnoho cestujících.
Jedinou vadou na kráse je to, že v muzeu nejsou všechny exponáty opatřeny vysvětlivkami v angličtině, ale pouze ve švédštině.