Hlavní obsah

V Transylvánii se po skoro 20 letech opět rozjel ikonický parní vlak

Novinky, Michael Švarc

Do rumunské Transylvánie se vrátil její starý obyvatel. Je jím parní vlak Mocanita, který po celé dekády spojoval města Sibiu a Agnita. Některé části trati byly postavené ještě za Rakouska-Uherska, v roce 2001 byl však stav železnice natolik žalostný, že se provoz zcela zastavil. Díky nadšencům teď vlak znovu vyjel, píše agentura AP.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: V Rumunsku zprovoznili parní železniciVideo: AP

Článek

Trať, která spojuje asi 60 kilometrů vzdálená města, znovu ožila hlavně díky technikovi Mihaiu Blotorovi, rodákovi z Agnity, jenž v Sibiu studoval. V roce 2006 se začal o nevyužitou železnici zajímat, až ho nakonec starosta požádal, zda by mu nepomohl trať obnovit.

Blotor se mezi lety 2006 a 2009 několikrát vypravil do Anglie a Walesu, kde se snažil dovzdělat ve všem, co se s úzkokolejkami a parními vlaky pojí. Po návratu domů, plný nových znalostí, založil dobrovolnický spolek a začal s pracemi.

Pomohlo přes 500 dobrovolníků

První dva roky obnovu trati financovali především sami dobrovolníci, později se do projektu zapojily také soukromé společnosti. Mimo to proběhlo několik kampaní na výběr peněz.

„Začali jsme v roce 2008, tehdy jsem to byl jen já a můj švagr. Od té doby nám ale pomohlo asi přes 500 dalších lidí,“ vysvětluje Blotor. Nadšencům se podařilo opravit asi sedm kilometrů železnice, kterou v roce 2001 přestal národní dopravce CFR zcela využívat. V sobotu se na opraveném úseku uskutečnila první jízda. „Jde zatím jen o zhruba deset procent celkové délky,“ vysvětlil Blotor.

Prahou jezdí pivní vlak. Cestovatelská klubovna láká nevšedními zážitky

Domácí

Dobrovolníci nepřispěchali pouze z Rumunska, ale i ze zahraničí. Jednou z nich byla i Diana Nitová z vesničky Cornatel. „Jsme parta nadšenců, která pracuje na úzkorozchodné železnici. K týmu jsem se připojila v roce 2015 a aktuálně trať čistíme pro její sobotní inaugurační jízdu,“ uvedla v týdnu.

Práce na železnici budou i nadále pokračovat, mnohde je potřeba vyměnit pražce, z nichž některé pocházejí i z roku 1956. Nadšencům však nadcházející rekonstrukce neubírá radost z toho, že mohou lidé po skoro dvou dekádách opět vyrazit na projížďku párou. „Jsme opravdu šťastní, že se dobrovolníkům podařilo opravit Mocanitu kolem Sibiu,“ uvedl jeden z místních Florin Miron.

Organizace Friends of Mocanita doufá, že se jí povede vybudovat také depo, kde budou moct být vagony i lokomotiva uschovány a udržovány. „Milovali jsme ježdění na této trati. Tento vlak je naše minulost a přítomnost. Narodili jsme se tu a jsme rádi, že ho máme zpět,“ uzavřel místní obyvatel, šedesátiletý Clopotar Danciu.

Výběr článků

Načítám