Článek
Výstavbu masivního tunelu schválil norský parlament poprvé už v roce 2017, o dva roky později byl ale projekt kvůli rozpočtu i problémům s dodavateli odpískán. Nyní ho vláda oprašuje, informuje server Independent.
Tunel Rogfast výrazně přispěje ke zkrácení cesty po silnici E39, která propojuje jih a sever země. Aktuálně řidičům trvá 21 hodin, než dojedou podél západního pobřeží z Kristiansandu do Trondheimu, díky tunelu by to zvládli už za 10 hodin. Stavba by v nejhlubším bodě ležela takřka 400 metrů pod hladinou moře.
Vyjde na 48 miliard
Cestu mezi pobřežními regiony aktuálně obsluhuje sedm trajektů, které jsou kvůli počasí často zpožděné. Uvedl to projektový manažer Oddvar Kaarmo. „Přístav ve městě Mortavika je docela exponovaný a během zimy musejí být trajekty občas odkloněny do jiných přístavů,“ uvedl. „Jakmile bude hotový tunel, nebudeme muset spoléhat na dobré počasí, aby zůstaly silnice otevřené,“ doplnil.
🇳🇴 Norway has started building a four-lane undersea tunnel that is set to become the world’s longest and deepest https://t.co/7nRS6CUbn7
— The Telegraph (@Telegraph) December 12, 2024
Cena tunelu byla vyčíslena na v přepočtu 48 miliard korun, jde nicméně o pouhý zlomek částky, která má padnout na vylepšení silnice E39. To má být hotové kolem roku 2033.
Jakmile bude Rogfast dokončen, půjde o nejdelší i nejhlouběji položený silniční tunel na světě. Prvenství převezme od rovněž norského tunelu mezi Laerdalem a Aurlandem. Projet Rogfast má zabrat kolem půl hodiny, řidiči za jeho využití zaplatí v přepočtu 910 korun.