Článek
Jungfrau Ski Region zahrnuje areály Schilthorn-Mürren, Grindelwald-First a Grindelwald-Wengen, přičemž jsou údolí propojená nejen lanovkami, ale také vlaky, pouze v případě Firstu je potřeba kousíček popojet i skibusem. Skipas vám platí do všech tří oblastí, tedy celkem na 211 kilometrů sjezdovek, na lanovky, na vláčky, a dokonce i na vlak až do Interlakenu. Jeho cena za den na osobu činí 75 CHF (1950 Kč).
Jako první jsme navštívili středisko Schilthorn v údolí Lauterbrunnen, jehož nástupním místem je vesnička Stechelberg na konci údolí, odkud vás na sjezdovky dopraví velkokapacitní kabina, která se řídí jízdním řádem. Abyste byli první na sjezdovkách, je potřeba jet kabinou ze Stechelbergu už v 7:55.
My tuto kabinku chtěli stihnout především proto, abychom jako první krájeli manšestr, nakonec jsme ale jako první „prášili“, protože ačkoli dole v údolí pršelo, my tu natrefili na čerstvou sněhovou nadílku, kdy připadlo asi 20 až 30 cm nového prašanu.
Davos Klosters ve Švýcarsku je lyžařský evergreen. Láká i na tajná zákoutí
Schilthorn nabízí oficiální freeridové sekce, které jsou dostupné lanovkami, a koneckonců ta nejpopulárnější se spouští přímo z nejvyššího zdejšího vrcholu Piz Gloria, který leží v nadmořské výšce 2970 metrů. Právě díky dostatečné nadmořské výšce jsme mohli jezdit i odpoledne v prachovém sněhu, zatímco sníh v nižší části střediska po obědě měknul.
Schilthorn nabídne 56 kilometrů sjezdovek, které jsou tu nerovnoměrně rozprostřené mezi několik vrcholů a převážně mají členitý charakter. Sjezdovky nejvyššího patra areálu bych vzhledem k jejich příkrým sklonům a proměnlivému terénu zařadila k těm náročnějším, koneckonců černá sjezdovka Schilthorn, spouštějící se z vrcholu Piz Gloria se pyšní sklonem 72 %, další černá – Diretissima z Brigu – dokonce sklonem 88%, a má tak být nejprudší sjezdovkou celého Jungfrau regionu.
Výhledy do všech stran
Schilthorn není jen o lyžování, ale také o zážitcích, a vydat se sem můžete prakticky i bez lyží – koneckonců to zde takto praktikuje řada asijských turistů. Na nejvyšší bod střediska – Piz Gloria (2970 m) – se totiž dostanete soustavou tří velkokapacitních kabin suchou nohou a pak už si můžete užívat výhledy z vyhlídkové plošiny do všech světových stran. Nelekejte se tu soustavy jeřábů, staví se tu nová lanovka ze Stechelbergu, která má mít nejprudší sklon na světě.
Vyhlídka je součástí otáčivé restaurace Piz Gloria, která se za hodinu otočí o 360 stupňů, takže vám z panoramat u jídla nic neuteče. Speciální gastronomickou nabídkou je tu brunch Jamese Bonda, který se koná každý den od 8 do 14 hodin.
A zatímco ráno převládají „snídaňové“ dobroty, jako jsou vajíčka nebo lívance, kolem oběda se pak bufetový bar doplní nejrůznějšími hlavními teplými chody. Brunch vyjde dospělého na 37 švýcarských franků (zhruba 970 korun) a je potřeba ho rezervovat dopředu.
Nadchne skvělý snowpark
Dalším střediskem Jungfrau Ski Regionu je areál Grindelwald-First, jehož nástupní místo je ve vedlejším údolí, v městečku Grindelwald. First na mě ze všech areálů působil nejvíc rodinnou atmosférou, a to nejen díky tomu, že je z výše jmenovaných středisek nejmenší, ale především proto, že tu převažují mírné modré sjezdovky, které jsou ve většině velmi dobře přehledné.
Nejlepší sněhové podmínky jsou samozřejmě v nejvyšším patře areálu. V Grindelwaldu se tedy nelekejte zeleného údolí a nechte se směle vyvézt kabinkovou lanovkou až na finální stanici First (2 168 m). Sjezdovky v této horní části jsou krásně přehledné a inklinují víc k alpským dálnicím než ke tradičně členitým švýcarským pistám.
Co nás tu ovšem dostalo do kolen, byl nadstandardně dlouhý a velmi pestrý snowpark, který po celé délce lemuje modrou sjezdovku č. 1. Na letošní na sníh skoupou zimu tu místní stavitelé vybudovali několik precizních big airů, samozřejmě i menších skoků, a dokonce je tu k vidění i pravidelně udržovaná U-rampa.
Myslí se tu samozřejmě i na děti, pro které je v druhé části snowparku vystavěná speciální sekce s mírnými terénními vlnami, malými skokánky a jednoduchými překážkami.
Adrenalin na chodníku
Jednou z hlavních atrakcí Firstu v zimě i v létě je Cliff Walk, což je visutý chodník obtočený kolem skály a zakončený mostem do prázdna. Tohle není nic pro ty, co se bojí výšek, protože chodník je prosklený a leží v úctyhodné nadmořské výšce 2168 metrů. Konec chodníku tak nabídne výhledy nejen do dálky, ale také přímo pod vás do „hloubky“. Tenhle zážitek je bez dalších poplatků a najdete ho přímo u konečné stanice kabinové lanovky vedoucí z městečka Grindelwald.
Aby vyhlídek nebylo málo, byla jen pár metrů od Cliff Walku přistavěna nová vyhlídková plošina, tentokrát z betonu a kruhová, takže nabídne výhledy kolem dokola. Pokud chcete z obou vyhlídek fotku bez chumlu turistů, doporučuji je navštívit do 10 hodin dopoledne, pak už se začnou trousit výletníci bez lyží, ovšem s telefony na dlouhých tyčkách.
Pro milovníky sportovních sjezdů
Skipas Jungfrau Ski Regionu vám rovněž platí do světoznámého střediska Grindelwald-Wengen, který leží mezi výše zmíněnými areály, tedy přístup do něj je z obou údolí, a zatímco z Lauterbrunnen je to pouze vlakem, z druhého údolí - Lütschental - se k vlaku přidává i možnost dvou kabinových lanovek.
Menší kabinka vede z Grindelwaldu na Männlichen (2230 metrů), druhá, větší kabina propojuje Grindelwald se stanicí Eigergletscher, tedy je příznačně pojmenovaná Eiger Express a je zároveň nejmodernější kabinovou lanovkou na světě. Zatímco vlakem jedete z Grindelwaldu pod Eiger Gletscher (stanice Kleine Scheidegg) přibližně tři čtvrtě hodiny, Eiger Expressem jste u ledovce za 15 minut.
Sjezdovky Wengen-Männlichen jsou v drtivé většině červeného značení a celkově bych je zařadila mezi ryze sportovní tratě. Sice tu kousek pod stanicí Kleine Scheidegg leží cvičný plácek pro děti, jinak tu ale vyloženě cvičné dětské pláně nenajdete, a spíš se tu bude líbit technicky a výkonnostně zdatným lyžařům. Sjezdovky tu jsou ale opravdu všeho druhu – delší i kratší, širší i užší, krkolomně členité i dálničně přehledné.
Osobně mi při první návštěvě chvíli trvalo, než jsem se v areálu propleteném sjezdovkami, lanovkami a železniční tratí pořádně zorientovala. Nakonec jsme si tu vymysleli vlastní „safari okruh“, kdy jsme začali na vrcholu Männlichen (2230 m) a postupně jsme se prolyžovali přes Eigergletscher a Kleine Scheidegg až do Wengenu, odkud vedla kapacitní lanovka opět na zmíněný vrchol Männlichen.
Bezprostřední blízkost monumentálních hor Eigeru, Mönchu a Jungfrau nás tu nutila k pravidelným zastávkám a neustálému obdivu tohoto majestátního horského masivu, který tu máte opravdu jako na dlani.
Pohár už od roku 1930
Středisko Wengen proslavil především Světový pohár v alpském lyžování, který se tu jezdí na legendární sjezdovce Lauberhorn už od roku 1930. Sjezdovka se spouští ze stejnojmenného kopce Lauberhorn z výšky 2472 metrů a s délkou 4480 metrů je nejdelším sjezdem ze série Světového poháru, kdy se průměrný čas na trati pohybuje kolem 2:30 min. Originální start z dřevěné „chaloupky“ je tu i se startovní tyčkou k dispozici i po závodech, takže si start tohoto husí kůži nahánějícího závodu může vyzkoušet kdokoli.
My si sjeli trať celou a nezbylo než vzdát hold každému závodníkovi, který na této sjezdovce dojede do cíle. Hned po startu si tu můžete projet několik branek, kolem kterých je stále znát tvrdost vypreparované sjezdovky po Světovém poháru.
Následuje skok mezi skalami Hundschopf, ze kterého mívám mráz po zádech i v televizi, nicméně naživo se pocit ještě zdvojnásobil a jediné, co jsme v této části zvládli, byla diskuze „Jak to skáčou?“. Skok je samozřejmě pro veřejnost zavřený a v podstatě, kdybychom trať neznali z televize, ani nevíte, že tam nějaký skok je.
Mezi další atrakce na této trati patří například měřený rychlostní úsek, který je poměrně dlouhý a opravdu se řítí střemhlav dolů po černé sjezdovce, takže jsem tam nabrala i s lehkým pluhem rychlost 100 km/h jako nic. Dalším poznávacím znamením této trati je tunýlek, kterým závodníci projíždějí, a kdo má štěstí, může zrovna nad ním projíždět vláček. Nám vlak projel hned poté, co jsme cvakli fotku.
Z Wegenu se pak zpátky na sjezdovky můžete dostat buď zmíněnou kapacitní kabinou, nebo žlutým vláčkem, který máte v ceně skipasu, ostatně jako všechny další vlaky mezi údolími Lütschental a Lauterbrunnen, kromě vlaku jedoucího ze stanice Eigergletscher na Jungfraujoch. Jde o nejvýše položenou železniční stanici v Evropě a nabídne výhled na největší evropský ledovec Aletschgletscher.
Jungfrau Ski Region v kostce
Vzdálenost z Prahy: cca 9 hod (825 km)
Celodenní skipas dospělí: 75 CHF (1950 Kč)
Provozní doba Eiger Express: 8:00 – 17:20
Provozní doby dalších lanovek najdete na: www.jungfrau.ch/de-ch/live/betriebsdaten
Parkování Schilthorn: 11 CHF/den (286 Kč)
Tento text vznikl ve spolupráci s redakcí portálu Snow.cz.
Švýcarsko je rozmanitá lyžařská velmoc, kde můžete zažít i půvabné retro
Ořechový poklad nejmalebnějšího kouta Evropy
Může se vám hodit na Firmy.cz: Lyžování a snowboarding v zahraničí od CK, Zájezdy do Švýcarska