Článek
Obrovské výletní lodě, které by během léta normálně brázdily Středozemní či Karibské moře, jsou zakotveny v kanálu La Manche podél jižní Anglie — od Portsmouthu k Plymouthu.
Tyto „lodě duchů“, jak je nazývají někteří lidé na internetu, změnily pobřežní scenérii a přitáhly množství místních i turistů. Nejen, že je pozorují od břehů, někteří i platí, aby se kolem těchto opuštěných kolosů mohli projet.
„Plavba trvá asi dvě a půl hodiny,“ vysvětluje Paul Derham, jenž je jedním z těch, kteří zájemce na svém malém plavidle k výletním lodím vozí. „Stal se z toho popravdě vážně dobrý výlet,“ doplnil s tím, že jednoho dne nabídku na plavbu zveřejnili na Facebooku a zájem byl ohromující, kapacita se naplnila téměř okamžitě.
Opuštěná jen na oko
Obří plavidla ve skutečnosti zcela opuštěná nejsou. Vzhledem k tomu, že kotví na otevřeném moři, mají stále nahozeno několik generátorů. Bez nich by nebyl v provozu bezpečnostní systém, ale ani osvětlení potřebné pro posádku, která se o ně nadále stará. Bez personálu by lodě mohly nekontrolovatelně odplout dále na moře, třeba vlivem špatného počasí.
A new hobby for British tourists: sightseeing tours of cruise ships anchored off England's south coast. https://t.co/Q28SbAlTFw
— The Morning News (@TheMorningNews) August 18, 2020
„Spotřeba energie je samozřejmě menší než při plavbě po moři s cestujícími. Pokud měly lodě před zakotvením plné nádrže, mohou na nízkou spotřebu fungovat mnoho týdnů, ne-li měsíců, aniž by musely znovu tankovat,“ vysvětluje profesor Tristan Smith z University College London.
Podle BBC se společnostem vyplatilo více kotvit podél pobřeží než v přístavech, kam by se ani všechny lodě nevešly. Například Southampton, výchozí bod pro mnoho plaveb mířících z Velké Británie, zůstal sice otevřen i během pandemie, má však jen omezenou kapacitu. Úřady také odmítly sdělit, kolik si účtují za zakotvenou loď. Celé odvětví, už tak zasažené koronavirem, by nicméně přicházelo o další množství peněz.
„Ať už si posádky lodí zvolí zakotvit podél pobřeží, nebo v přístavu, je to jejich volba,“ uvedla mluvčí southamptonského přístavu. Dopad na životní prostředí podle Smithe není už tak diametrálně odlišný.