Hlavní obsah

V Británii se stala hitem vyjížďka k opuštěným výletním lodím

Novinky, mšv

Vlivem pandemie pozbyly výletní lodě své obvyklé náplně. Opuštěné a zakotvené v Lamanšském průlivu čekají, až budou moci opět vyplout, mezitím se z nich ale staly netradiční atrakce, ke kterým se v rámci výletů vydávají turisté na mnohem menších plavidlech. Píše o tom server BBC.

Foto: Profimedia.cz

Odstavené výletní lodě se staly turistickou atrakcí.

Článek

Obrovské výletní lodě, které by během léta normálně brázdily Středozemní či Karibské moře, jsou zakotveny v kanálu La Manche podél jižní Anglie — od Portsmouthu k Plymouthu.

Tyto „lodě duchů“, jak je nazývají někteří lidé na internetu, změnily pobřežní scenérii a přitáhly množství místních i turistů. Nejen, že je pozorují od břehů, někteří i platí, aby se kolem těchto opuštěných kolosů mohli projet.

„Plavba trvá asi dvě a půl hodiny,“ vysvětluje Paul Derham, jenž je jedním z těch, kteří zájemce na svém malém plavidle k výletním lodím vozí. „Stal se z toho popravdě vážně dobrý výlet,“ doplnil s tím, že jednoho dne nabídku na plavbu zveřejnili na Facebooku a zájem byl ohromující, kapacita se naplnila téměř okamžitě.

Opuštěná jen na oko

Obří plavidla ve skutečnosti zcela opuštěná nejsou. Vzhledem k tomu, že kotví na otevřeném moři, mají stále nahozeno několik generátorů. Bez nich by nebyl v provozu bezpečnostní systém, ale ani osvětlení potřebné pro posádku, která se o ně nadále stará. Bez personálu by lodě mohly nekontrolovatelně odplout dále na moře, třeba vlivem špatného počasí.

„Spotřeba energie je samozřejmě menší než při plavbě po moři s cestujícími. Pokud měly lodě před zakotvením plné nádrže, mohou na nízkou spotřebu fungovat mnoho týdnů, ne-li měsíců, aniž by musely znovu tankovat,“ vysvětluje profesor Tristan Smith z University College London.

Podle BBC se společnostem vyplatilo více kotvit podél pobřeží než v přístavech, kam by se ani všechny lodě nevešly. Například Southampton, výchozí bod pro mnoho plaveb mířících z Velké Británie, zůstal sice otevřen i během pandemie, má však jen omezenou kapacitu. Úřady také odmítly sdělit, kolik si účtují za zakotvenou loď. Celé odvětví, už tak zasažené koronavirem, by nicméně přicházelo o další množství peněz.

„Ať už si posádky lodí zvolí zakotvit podél pobřeží, nebo v přístavu, je to jejich volba,“ uvedla mluvčí southamptonského přístavu. Dopad na životní prostředí podle Smithe není už tak diametrálně odlišný.

Do Středozemního moře se vracejí výletní lodě. Plavby mají striktní pravidla

Cestování

Výběr článků

Načítám