Článek
Restrikce by se měly dotknout několika evropských zemí, zatím není známo jakých konkrétně. Zcela jistě by ovšem zákaz zasáhl americké přepravce, jako jsou například United Airlines, Delta Air Lines či American Airlines Group, které z Evropy do USA létají. Zástupci Ministerstva vnitřní bezpečnosti Spojených států amerických (DHS) se mají podle agentury Reuters ve čtvrtek sejít s vedoucími pracovníky leteckých společností a prodiskutovat s nimi otázky týkající se bezpečnosti.
Už v dubnu USA zakázaly vnášet na paluby letadel větší elektronická zařízení než mobilní telefony, a to na linkách z několika států Blízkého východu — ze Spojených arabských emirátů, Saudské Arábie, Kataru, Turecka a dalších. Za restrikcí stály obavy, že případná bomba může být umístěna právě do elektronického zařízení. Jiná verze ovšem tvrdí, že mělo jít o vyřazení konkurence amerických leteckých dopravců, jako například společností Emirates či Qatar Airways. [celá zpráva]
Baterie nebo výbušnina?
Jedním z předmětů diskuze mezi zástupci DHS a aeroliniemi má podle agentury Reuters být, jak zajistit, aby lithiové baterie ve větších elektronických zařízeních nevybuchly ve vzduchu. Evropští regulátoři varovali, že potenciálním uskladněním elektroniky v nákladním prostoru naopak narůstá riziko vzniku požáru kvůli špatně deaktivovaným bateriím.
Podle Petera Goelze, bývalého šéfa vládní agentury zabývající se bezpečností přepravy National Transportation Safety Board, by rozšíření zákazu představovalo pro letecké společnosti poměrně rozsáhlý logistický problém. „Utratí se mnohem více peněz na vylepšení skenerů. V současnosti je obtížné poznat, zda je podezřelý objekt pouze baterie nebo plastická trhavina,“ uvedl Goelz.
Podle agentury Reuters už evropská letiště a aerolinie pracují na plánu možného rozšíření zákazu elektronických zařízení. Jedním z problémů, který je třeba vyřešit, je, jak nejlépe informovat cestující o všech nových omezeních, aniž by to mělo vliv na provoz letiště.