Článek
K pádu ukrajinského boeingu došlo loni hned na začátku ledna. Letadlo bylo po opuštění Teheránu sestřeleno v domnění, že jde o americkou stíhačku. Všech 176 lidí na palubě zahynulo, připomíná server Independent.
Íránské úřady nejprve vinu svalovaly na selhání motoru, později však připustily, že se jedná o lidské selhání. Ještě před začátkem pandemie byli proto mnozí dopravci varováni, aby raději vůbec nevstupovali do íránského či iráckého vzdušného prostoru.
Černé skříňky: Írán sestřelil ukrajinský boeing hned dvakrát, první zásah pasažéři přežili
Ke druhé velké fatální nehodě došlo v květnu, kdy letadlo společnosti Pakistan International Airlines havarovalo v Karáčí. Na palubě zemřelo 97 lidí, jeden člověk zahynul na zemi. V tomto případě šlo o chybu kapitána a prvního důstojníka, kteří nedodrželi při přistání bezpečnostní standardy. Aerolinkám bylo proto zakázáno, aby operovaly lety z a do Evropy či Spojených států amerických.
Letadla sjela z dráhy
Při dalších nehodách byly počty obětí řádově menší. V případě letecké společnosti Air India Express, která v srpnu repatriovala indické občany z Dubaje do Kalikutu, sjelo letadlo z ranveje a při nehodě zahynulo 19 cestujících a oba piloti. Zbývajících 165 pasažérů a čtyři členové posádky přežili.
K podobnému incidentu došlo také už dříve v únoru v Istanbulu, kde kvůli sjetí letadla z dráhy zemřeli tři lidé. V rámci poslední fatální nehody, k níž došlo v květnu v texaském Austinu, zahynul jeden člověk na ranveji. V letadle společnosti Southwest Airlines vyvázli všichni cestující i s personálem.
Koronavirus vrátil leteckou dopravu do roku 1999, tvrdí analytici
Podle Adriana Younga z To70, který dával zprávu dohromady, jsou nehody, při kterých letadlo sjelo z dráhy, znepokojivé. „Incidenty v Turecku i v Indii se udály za silného deště, během přistávání foukal také silný zadní vítr,“ vysvětlil Young. Doplnil, že je nutné se v takových případech více zaměřit na porozumění lidského i technologického faktoru.
Young zároveň varoval, že pandemie koronaviru měla v letectví významný vliv na výkony lidí, stejně zasáhla i pohodu posádky. „Zhoršující se schopnosti jsou nyní při návratu do normálního provozu kritickým faktorem,“ vysvětlil.
Rok 2019, ačkoli byl v rámci života a letectví naprosto standardní, zaznamenal menší počet fatálních nehod a úmrtí. Osm tragických neštěstí si vyžádalo 257 obětí. Young připomněl, že nejbezpečnějším rokem uplynulé dekády byl rok 2017, kdy došlo historicky k nejmenšímu počtu nehod, pouze dvěma, jež si vyžádaly životy 13 lidí.