Článek
Výsledek řízení na prodej dráhy byl překvapením pro obce regionu. Následovala obava, že nový vlastník tak učinil jen pro peníze, že vytrhá koleje a prodá pozemky.
„Ano, s tím jsme se setkávali. S některými starosty jsme již v kontaktu a seznámili jsme je se svým záměrem. Dokonce jim nabízíme, že pokud budou chtít budovat cyklostezku, o které se jako o možném nástupci dráhy mluvilo, za splnění technických záležitostí ji mohou zřídit vedle kolejí,“ říká Dvořák.
Teprve poté, co Správa železnic zveřejnila výsledek řízení na prodej trati, nabízené ve třetím kole za 2,8 milionu korun, promluvil o svých plánech.
„Chceme tady udělat zážitkovou železnici, zábavní park s centrem v Uhřicích. Z Uhřic do Klobouk by jezdil parní vlak, na druhé větvi lokálky, směrem do Čejče, by pak vyrážel historický motorák. Končil by ale v Terezíně, do Čejče se nedostaneme, tam už nám koleje nepatří,“ dodal Dvořák.
Vyroste i westernové městečko
Do projektu se zapojí i další subjekty. Na obnovené trati budou jezdit vlaky brněnského Klubu přátel kolejových vozidel, sdružení nadšence Jiřího Kotase. „On se ucházel o lokálku do Hevlína. Tam uspěla obec. Naše záměry jsou blízké, snadno jsme se dohodli na spolupráci,“ uvedl Dvořák.
Provozovatelem bude společnost Railway Capital Jana Šatavy, který má bohaté zkušenosti s využitím lokálek a jeho odborníci sehrají velkou roli při obnově trati. Prvním krokem bude prohlídka odborníkem, který stanoví rozsah a místa oprav.
„Při předání jsme projeli celou trať s drezínou. Je v daleko lepším stavu, než jsme čekali. Není rozkradená, občas sice chybí pár dílů výhybek, ale jinak je v pořádku. Především mosty jsou hodnocené dvojkou až trojkou v stupnici, kde nejhorší je sedmička. Ale i tak bude obnova investicí v řádu milionů korun,“ říká Dvořák.
Vedle trati, v dambořickém katastru, plánuje vlastník dráhy zřízení westernového městečka. Zapojit chce i region a jeho zajímavosti. Třeba do Aquaparku Uhřice by mohl lidi od nádraží vozit historický autobus. V Terezíně by na cestující čekala procházka biokoridorem.
„Inspirací pro mne byla železnice v Čierném Balogu na Slovensku. Ano, nemáme tak krásnou krajinu, ale máme mnoho jiného, co můžeme nabídnout. Není to sem daleko z Brna, Vídně ani z Bratislavy. Taky zapojíme místní vinaře,“ říká Dvořák.
Když to postup prací umožní, rád by na sklonku prázdnin pozval zájemce na první „demo“ jízdu. Celá investice bude dokončená v rozmezí několika let, v závislosti na rozsahu prací a zajištění techniky.