Článek
Velmi příjemná atmosféra vládne v českém pavilonu z dílny vizovické firmy Koma Modular Construction podle architektonického studia Chybik+Kristof Associated Architect z Brna. Podle serveru Expo notizie byl aktuálně dokonce český pavilon vyhlášen jako nejpohodovější a nejhezčí v noci. Pojďme si ale výstavu projít postupně.
Celkový zájem o obří akci, na níž je celodenní základní dospělé vstupné 39 eur (cca 1050 Kč bez určení konkrétního data vstupu) neupadá. Plánované ukončení má proběhnout k poslednímu říjnu letošního roku.
Kdo se na Expo ještě chystá, měl by si — stejně jako při zahájení — v den návštěvy přivstat. Už dlouho před devátou ranní, kdy se otvírají hlavní vstupy do areálu, se totiž začínají plnit záchytná parkoviště a před vchody krytými bílou plachtovinou se tvoří nárazově velmi dlouhé fronty. Každý z návštěvníků totiž musí projít osobní kontrolou a rámem, podobně jako na letišti.
Návštěva samotná pak představuje docela náročné pochodové cvičení, takže i volba správné obuvi je vcelku na místě. Množství dobře označených průvodců ochotně poradí a rovněž nabízejí plány areálu, byť jeho mapy ve zvětšené podobě jsou na mnoha místech.
Něco na zub
Vyplatí se v prospektech zjistit předem informace o nejvíce navštěvovaných expozicích do nich zajít hned po otevření areálu. U těch nejvyhlášenějších národních pavilonů, jako je například Brazílie, Angola, Jižní Korea, Angola či Japonsko se totiž začnou záhy tvořit dlouhé fronty, v nichž se na vstup čeká i více než hodinu.
Obdobné je to i v tematicky zaměřených pavilonech či celcích. Protože Expo je nejen přehlídkou skvělých architektů z celého světa, kteří si vesměs skutečně dali s tvorbou národních i jiných pavilonů záležet, ale i ukázkou toho, co vše se na světě chová, pěstuje či konzumuje, jsou právě v těchto pavilonech „jídel“ ochutnávky, což pochopitelně ještě zvyšuje zájem návštěvníků.
Tak tomu je například v pavilonech se švýcarskými firmami vyrábějícími čokoládu nebo v belgickém národním pavilonu. Ostatně různé laskominy jsou gastronomickými pastmi, které čekají návštěvníka na každém kroku. Ale nejsou zdarma. Půllitr točeného plzeňského čepovaného z tanku stojí v restauraci v patře českého pavilonu 10 eur (270 Kč), stejný nápoj lze však pořídit levněji v bufetu před pavilonem, kde ho česká obsluha čepuje za 6 eur (160 Kč).
Návštěvníci samozřejmě milují takzvané „šťastné hodiny“, kdy restaurace obvykle od 18:00 lákají na pivo za polovinu. Český pavilon, kde je v současnosti tematická expozice kraje Vysočina však láká nejen národním nápojem či smaženým sýrem, ale také odpočinkem u bazénku či brouzdaliště s křišťálově čistou vodou.
Je příjemné si ve vodě zchladit chůzí unavené nohy. Odpočívat se dá i na volně přístupných lehátkách, kterých je ostatně v celém areálu značné množství na mnoha místech.
Česku zůstane památka
Socha ptáka-auta tryskajícího vodu do bazénku Lukáše Rittsteina není samoúčelná, připomíná nutnost zachování vody pro lidstvo, což je spolu s dostatkem potravin pro Zemi jedním z témat výstavy, ve které se představuje přes 140 zemí světa. Plastika je zároveň důmyslnou čističkou vody.
Český pavilon, jehož stavba, údržba a náklady na provoz, přijdou bez vnitřního vybavení na zhruba 70 miliónů korun, bude po skončení výstavy rozebrán a budova má sloužit jako mateřská škola. Bazén se pak podle původních záměrů má přestěhovat do Prahy, kde bude dál připomínat významnou akci i její poslání.
Neméně důmyslná je i nynější nová expozice Vysočiny, kde si může návštěvník projít bludištěm luminiscenčních trubic, které se při dotyku rozsvěcují a mají tak navozovat atmosféru po ránu zamlžené vrchoviny, která se postupem času také osvítí do denní krásy. Díky moderní mobilní technologii QR kódů pak lze najít a virtuálně navštívit i konkrétní místa na Vysočině.
Na nezájem návštěvníků si rozhodně nemohou stěžovat ani Slováci, kteří pojali svoji expozici nejen jako ukázku lidských povah či nálad, ale i jako přehlídku krás jejich přírody. I u nich se čepuje pivo a prodávají trdelníky. Kdo je náročnější, může si skočit k Rusům na kaviár s vodkou, ti jsou hned vedle.
Jednoduše — oči i jazyk si v Miláně přijdou na své. Už 4. srpna navštívil český pavilon milióntý návštěvník. Jen během 29. srpna dorazilo rekordních 30 360 návštěvníků. Denní srpnový průměr činil 12 500 lidí a pořadatelé předpokládají, že do konce konání Expo přijdou do pavilonu ČR dva milióny lidí.