Článek
„Návštěvnost regionu je stále na vzestupu a dostává se na hodnoty, na které jsme byli zvyklí před covidovými lety. Za druhé čtvrtletí letošního roku evidujeme téměř šest set tisíc ubytovaných návštěvníků, zároveň u nás však zůstávají nejkratší dobu – průměrná doba pobytu je 2,85 dne, zatímco ve všech ostatních krajích je to minimálně tři dny. To znamená, že turisté na jižní Moravu přirozeně míří, ovšem naším úkolem je vytvořit pro ně vhodné podmínky a chvíli je tu udržet,“ uvedla Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Jižní Morava.
Vysoké počty návštěvníků zaznamenaly v druhém čtvrtletí vedle Brna zejména vinařské oblasti: Slovácko, Lednicko-valtický areál spolu s Hustopečskem a také Znojemsko s Podyjím. Každou tuto oblast navštívilo přes 200 tisíc turistů. Ovšem Pálava a její okolí vedou.
Největší podíl zahraničních turistů je v Mikulově, kde tvoří více než čtvrtinu – dvacet osm procent –, vysoký podíl zahraničních návštěvníků si udržuje také Pálava s téměř dvaceti procenty cizinců. V samotném Brně bylo za druhý kvartál pětadvacet procent turistů ze zahraničí.
Turistům ve Šluknovském výběžku slouží dvě nové stezky
Lákají i na gastronomii
Podle analýzy agentury Czech Tourism byl v loňském roce nejvyhledávanějším turistickým cílem na jižní Moravě Aqualand Moravia v Pasohlávkách, tedy Pálavě na dohled. Navštívilo jej téměř tři čtvrtě milionu návštěvníků a v rámci celorepublikového žebříčku turistických cílů se vyšplhal do první desítky.
Spolu s ním se do top desítky dostal ještě hrad Špilberk s počtem přes šest set tisíc návštěvníků. V seznamu je již tradičně také zámek v Lednici, který je letos navíc nositelem mezinárodního ocenění Křišťálový špendlík, ale i Zoo Brno, Punkevní jeskyně, Zoo Hodonín, VIDA! Science centrum v Brně či Dinopark Vyškov.
„Snažíme se jižní Moravu přibližovat i skrze různé tematické akce, aby byla vnímána jako ideální destinace z hlediska gastronomie, architektury či lidového umění,“ doplnila ředitelka Grůzová.